09-03-17 Συνάντηση του Κώστα Γαβρόγλου με το Προεδρείο των Πανεπιστημιακών
Σε πολύ θετικό κλίμα έγινε η συνάντηση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου με το Προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των Πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ), κατά την οποία διαπιστώθηκε σύμπτωση απόψεων σε πολλά θέματα αλλά και διαφορετικές απόψεις για κάποια άλλα.
Στη συζήτηση κυριάρχησε το θέμα των μετεγγραφών και των μεταπτυχιακών σπουδών των Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο διάλογος θα συνεχιστεί σε νέα συνάντηση εντός του Μαρτίου για τα θέματα που χρειάζονται περισσότερη επεξεργασία και από τις δύο πλευρές.
Ακολούθησαν δηλώσεις του υπουργού και του Προέδρου της ΠΟΣΔΕΠ Στάθη Ευσταθόπουλου:
Πρόεδρος
Ήταν μια συνάντηση με τον Υπουργό, η πρώτη της ΠΟΣΔΕΠ, με τον νυν Υπουργό Παιδείας. Τέθηκαν στο τραπέζι όλα τα θέματα από μεριάς μας και ο Υπουργός τοποθετήθηκε σε όλα τα θέματα και ουσιαστικά άνοιξε έναν διάλογο για όλα αυτά τα θέματα. Πρωτίστως τον διάλογο για τα μεταπτυχιακά. Μας ενημέρωσε ότι μέσα στον μήνα θα έρθει συγκεκριμένο σχέδιο, το οποίο θα συζητήσουμε μαζί και θα ακούσει και τις προτάσεις μας. Και σ’ αυτό το πλαίσιο και σ’ αυτό το πνεύμα θα συνεχίσουμε και για τα υπόλοιπα ζητήματα που τέθηκαν, τα πιο σημαντικά εκ των οποίων είναι η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, τα οικονομικά δηλαδή των πανεπιστημίων και άλλα θεσμικά θέματα.
Γαβρόγλου
Να συμπληρώσω σ΄ αυτά που είπε ο πρόεδρος. Εμείς προγραμματίζουμε ένα σύνολο μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση, ένα σημαντικό κομμάτι των οποίων είναι για τα πανεπιστήμια. Είναι απολύτως σαφές ότι αν δεν συνεννοηθούμε και συζητήσουμε με την ΠΟΣΔΕΠ, δεν θα΄ χουν και πολύ μεγάλη επιτυχία οι σχεδιαζόμενες αλλαγές. Άρα αρχίζουμε μία μεγάλη συζήτηση τώρα, μάλιστα είπαμε να κλείσουμε ένα ραντεβού με συγκεκριμένα θέματα αργότερα, μέσα στον μήνα, και με βάση αυτά θα προχωρήσουμε. Τώρα υπάρχουν πολλές διαφωνίες, υπάρχουνε πολλές συμπτώσεις. Κατοχυρώνουμε τις συμπτώσεις και συζητάμε τις διαφωνίες. Δεν χάλασε ο κόσμος.
Πρόεδρος
Με ζητούμενο να πολλαπλασιάσουμε τις συμπτώσεις.
Γαβρόγλου
Συμφωνούμε απολύτως με τον πρόεδρο. Αλλά ήταν πραγματικά μία πολύ ευχάριστη ευκαιρία να συναντηθώ και με συναδέλφους πανεπιστημιακούς. Και πάμε παρακάτω.
Το έθιξαν και οι συνάδελφοι το θέμα των μετεγγραφών. Είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα. Και είναι ένα ζήτημα το οποίο γίνεται σοβαρότερο λόγω των νέων καταστάσεων, οικονομικών, κοινωνικών κλπ. Από την άλλη μεριά η έγνοια όλων μας είναι η ποιοτική παροχή εκπαίδευσης. Πάρα πολλές φορές τα τμήματα είναι επιβαρυμένα με έναν τρόπο που δεν λειτουργεί θετικά. Και είπαμε να δούμε την ερχόμενη χρονιά-δεν λέω ηρωικές κουβέντες, θα αλλάξουμε τον νόμο κλπ.-να έρθουμε και σε συνεννόηση με τα κόμματα για κάποια πράγματα που θα συναινέσουμε για το πώς θα γίνουν. Σίγουρα δεν μπορούν να καταργηθούν οι μετεγγραφές, σίγουρα όμως πρέπει να προστατευτούν και τα Ιδρύματα. Είναι μία ισορροπία δύσκολη, κάποια λύση θα βρούμε.
Αλλά έχουμε εδώ και ελαφρά καταστρατήγηση της ουσίας του θέματος, όπως και στις επαναληπτικές. Δεν λέω ότι το κάνουν όλοι, αλλά αυτοί που το δικαιούνται αδικούνται από αυτούς που εκμεταλλεύονται το σύστημα. Γι’ αυτό λέω ισορροπία.
Πρόεδρος
Επί της αρχής, εμάς δεν μας αρέσει να υπάρχουν μετεγγραφές. Από την άλλη μεριά αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει μια κοινωνική πίεση για ορισμένες περιπτώσεις. Αλλά βέβαια δεν μπορεί να καταλήγει αυτό τελικά εις βάρος της εκπαίδευσης και των πανεπιστημίων. Γιατί τελικά εκεί καταλήγει. Όταν βλέπεις ότι ένα τμήμα ξεκινάει με 100 άτομα και βρίσκεται με 220 λόγω των μετεγγραφών, τελικά καταλήγει εις βάρος των παιδιών και εις βάρος της εκπαίδευσης. Αυτό πρέπει να σταματήσει. Και νομίζω ότι απ’ τα λίγα που μας είπε ο Υπουργός που σκέφτεται να κάνει, μάλλον κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση το Υπουργείο, προς το να μειώσει δηλαδή όλο αυτό.
Γαβρόγλου
Υπάρχει ένα άλλο θέμα κ. Πρόεδρε. Όταν η Πολιτεία δεν εξασφαλίζει σοβαρή φοιτητική μέριμνα, δεν έχει επιχείρημα ως Πολιτεία απέναντι στους κοινωνικά αδύναμους. Μου λένε ενοίκια σπιτιών που με σοκάρουν. Άρα να μπορέσουμε να βάλουμε ένα σχέδιο πενταετίας, προφανώς, για εστίες. Αυτό, και να θέλεις, δεν γίνεται σε λιγότερο από πέντε χρόνια. Να κάνουμε ένα σχέδιο στέγασης καταρχήν. Μετά η εστίαση. Λέμε να πάει στα πανεπιστήμια και να δώσουμε και τα αντίστοιχα κονδύλια.