10-04-19 Συνέντευξη του συμβούλου του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Αντώνη Μπόγρη, για τις συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ
Με αφορμή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Πειραματικά Σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις», που δόθηκε στη δημοσιότητα, ο σύμβουλος του Υπουργού, Αντώνης Μπόγρης, παραχώρησε συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ TV.
Ο κ. Μπόγρης ανέφερε:
«Το νομοσχέδιο εμπίπτει σε ένα συνολικό σχέδιο που έχει το Υπουργείο Παιδείας για τις συνέργειες μεταξύ των ΤΕΙ και των Πανεπιστημίων και ο στόχος ήταν από την αρχή που ξεκίνησε αυτή η διαδικασία να εμπεδωθεί ο ενιαίος χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης. Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει διαχωρισμός σε δύο διαφορετικές ταχύτητες ιδρυμάτων, στα ΤΕΙ και στα Πανεπιστήμια. Οπότε και στην Πελοπόννησο ο στόχος ήταν να βρεθεί μία ας το πούμε λύση ώστε να προκύψει μία συνέργεια μεταξύ των Ιδρυμάτων της περιοχής. Η πιο δόκιμη λύση, όπως φάνηκε, είναι αυτή της απόλυτης συνέργειας μεταξύ του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και του ΤΕΙ η οποία δίνει στην ουσία μία αύξηση των τμημάτων σε σχέση με αυτά που υπήρχαν πριν. Να πω χαρακτηριστικά ότι σαν τη Γεωπονική Σχολή στην Καλαμάτα η οποία θα έχει τμήμα Γεωπονίας, Επιστήμης Τεχνολογίας Τροφίμων, θα έχει και τμήμα Διαιτολογίας. Έχουμε μια Σχολή Διοίκησης πάλι στην Καλαμάτα που έχει τα τμήματα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής και Διοίκησης Επιχειρήσεων, τη Λογοθεραπεία… Είναι πάρα πολλά τμήματα τώρα, δεν χρειάζεται να τα λέω ένα – ένα. Στην ουσία έχουμε μία ακαδημαϊκή μεγέθυνση, θα έλεγα, σε σχέση και με το άθροισμα των δύο Ιδρυμάτων, του ΤΕΙ Πελοποννήσου και του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Δεν νομίζω ότι υπάρχουν αντιδράσεις, εγώ δεν βλέπω κάτι τέτοιο. Κοιτάξτε να δείτε, το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας ήταν το πιο δύσκολο Ίδρυμα στην εξίσωση διότι είχε τμήματα σε πολλές πόλεις και ταυτόχρονα τμήματα που είχαν συγγενή αντικείμενα με αυτά των πανεπιστημιακών τμημάτων της Πάτρας. Βρέθηκε όμως και εκεί μια λύση διότι στην ουσία η σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας τελικά θα έρθει στην Τρίπολη, δηλαδή στο Πανεπιστήμιο της Πελοποννήσου. Θα έχει βέβαια έδρα την Πάτρα, θα φτιάξουμε τη σχολή Μηχανικών η οποία τώρα είναι τετραετής αλλά δίνεται η δυνατότητα στον παρόντα νόμο να γίνει πενταετής, δηλαδή Πολυτεχνική, και άρα με αυτόν τον τρόπο το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου θα αποκτήσει και Πολυτεχνική σχολή. Με αυτό το σχέδιο είναι ευχαριστημένοι οι άνθρωποι που είναι στη σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας. Οπότε στην ουσία με αυτόν τον τρόπο λύθηκε αυτό το πρόβλημα που ήταν το κυρίαρχο. Τώρα υπάρχουν κάποια άλλα θέματα με κάποιες άλλες πόλεις του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας αλλά και αυτά ένα προς ένα έρχονται και λύνονται, εγώ αυτό βλέπω. Η Σπάρτη και αυτή είναι ευνοημένη διότι αποκτά τμήμα Φυσιοθεραπείας που είναι ελκυστικό και ταυτόχρονα θα αποκτήσει από το 2020 και ένα τμήμα Στατιστικής και Αναλογιστικής Επιστήμης που και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Στην περιοχή σας σίγουρα θα αυξάνεται ο αριθμός τον εισακτέων, γιατί έχετε περισσότερα τμήματα. Όλες οι πόλεις της Πελοποννήσου κερδίζουν από αυτό το νομοσχέδιο, αφενός γιατί και τμήματα ΤΕΙ γίνονται πανεπιστημιακά, άρα θα είναι και πιο ποιοτικά, αφετέρου γιατί αυξάνονται στις περισσότερες πόλεις τα τμήματα. Δηλαδή και στην Τρίπολη έχουμε περισσότερα τμήματα και στην Καλαμάτα και στη Σπάρτη και στο Ναύπλιο και αποκτά και η σχολή Μηχανικών τη δυνατότητα να γίνει Πολυτεχνική, που δεν το είχε αυτό σαν δυνατότητα το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και αυτό νομίζω ότι είναι θετικό. Και η Πληροφορική θα μπει σε αυτή τη σχολή και θα γίνει πολυτεχνικό τμήμα. Και η Πληροφορική νομίζω ότι θα κερδίσει από αυτή τη διαδικασία. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες αντιδράσεις αλλά ίσως δε έχει γίνει απόλυτα κατανοητός σε όλους ο νόμος. Πιστεύω ότι με την πάροδο των ημερών θα γίνει καλύτερη συζήτηση με τους εμπλεκόμενους, τους καθηγητές και τους φοιτητές, και νομίζω ότι θα αντιληφθούν πόσο σημαντικός και πόσο υπέρ τους είναι ο νόμος.
Το Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο (που θα βρίσκεται στην Καλαμάτα) είναι στην ουσία μια νέα δομή που έχει εισαχθεί σε αυτή τη διαδικασία συνεργειών. Τα Πανεπιστημιακά Ερευνητικά Κέντρα αυτά άρχισαν να θεσμοθετούνται από τον νόμο για τις συνέργειες του Ιόνιου Πανεπιστημίου, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και του ΤΕΙ Ηπείρου. Το καινούργιο Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο είναι στην ουσία μια ακαδημαϊκή μονάδα του Ιδρύματος που φιλοξενεί Πανεπιστημιακά Ερευνητικά Ινστιτούτα. Δηλαδή, στην ουσία δίνει τη δυνατότητα καλύτερης συνεργασίας διαφορετικών ερευνητικών ομάδων εντός του Πανεπιστημίου ώστε να λειτουργούν ενισχυτικά και αθροιστικά στην παραγωγή της έρευνας και της νέας γνώσης.
Ερευνητική δραστηριότητα υπάρχει στην Ελλάδα αλλά αυτή η οργάνωση που δημιουργείται εντός των Πανεπιστημίων στην ουσία δημιουργεί τη δυνατότητα να υπάρχει καλύτερη συνένωση και στοίχιση δυνάμεων. Και αυτό θα βοηθήσει γιατί θα έχει πολλαπλασιαστικό όφελος για την ερευνητική παραγωγή των Ιδρυμάτων.
Ενδεικτικά σας λέω ότι στην Πελοπόννησο φτιάχνονται Ινστιτούτο Υπολογιστικών και Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων, Εφαρμογών Πληροφορικής, Νέων Τεχνολογιών για την επιχειρηματικότητα, Χρηματοοικονομικής, Μεσογειακής Διατροφής -που έχει πολύ μεγάλη επίδραση σε αυτό η Καλαμάτα με την παραγωγή ελαιόλαδου, όπως και η Νεμέα με το κρασί-, Δημογραφικής Γήρανσης, Τεχνολογικής Διακυβέρνησης. Άρα στην ουσία έχεις ένα πλαίσιο που θα βοηθήσει στο να δημιουργηθούν καλύτερες ερευνητικές συνέργειες και συμπράξεις εντός του ίδιου του πανεπιστημίου.
Τώρα, ως προς το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στα μάτια της κοινωνίας οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι ένα αξιόπιστο σύστημα που έχει πολύ μεγάλη αποδοχή. Αυτό που κάνει, όμως, (το νέο σύστημα) τι είναι; Στην ουσία δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά που προτιμούν να πάνε σε τμήματα που ως κοινωνία τα θεωρούμε χαμηλής ζήτησης -αλλά δεν είναι χαμηλής ποιότητας- να δηλώσουν στις 10 προτιμήσεις τους αυτά τα τμήματα και αν η ζήτηση στα τμήματα αυτά είναι μικρότερη από τις θέσεις που έχουν, τότε οι υποψήφιοι θα εισαχθούν σε αυτά με το απολυτήριό τους και χωρίς το άγχος των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Και αυτό νομίζω ότι είναι πολύ θετικό γιατί υπάρχει σε όλο τον κόσμο. Και στη Γαλλία με το απολυτήριο μπαίνεις στο Πανεπιστήμιο και σε άλλες χώρες της Ευρώπης με το απολυτήριο μπαίνεις στο Πανεπιστήμιο. Μόνο στις σχολές υψηλής ζήτησης, όπως είναι οι Ιατρικές Σχολές, τα Πολυτεχνεία και οι Νομικές Σχολές, εκεί είναι που υπάρχουν συνήθως επιπλέον εξετάσεις γιατί υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση από την προσφορά θέσεων. Άρα στην ουσία το νέο σύστημα αρχίζει να βάζει την Ελλάδα σε έναν δρόμο αντίστοιχο με εκείνον που υπάρχει στην Ευρώπη».