22-04-19 Σημεία της ομιλίας του Υπουργού Κώστα Γαβρόγλου στη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής
«Τα δυο σκέλη της Ανώτατης Εκπαίδευσης πρέπει να αντιμετωπισθούν επί της ουσίας στο πλαίσιο του Ενιαίου Χώρου Εκπαίδευσης και Έρευνας. Είμαστε η πρώτη κυβέρνηση η οποία παίρνει στα σοβαρά τη δομή της Ανώτατης Εκπαίδευσης και αναγνωρίζει ότι με τις αλλοπρόσαλλες πολιτικές των προηγουμένων κυβερνήσεων ακυρώθηκε ο χαρακτήρας των ΤΕΙ αλλά και έμεινε πολύ πίσω η συζήτηση για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης» ανάφερε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου "Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, Πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις".
Ο Υπουργός επισήμανε:
- Για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης οι μαθητές θα κληθούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό όπου θα υπάρχουν ΜΟΝΟ πανεπιστημιακά τμήματα.
- Η χώρα αποκτά πανίσχυρους ερευνητικούς και πανεπιστημιακούς πόλους που την ευθυγραμμίζουν με τις εξελίξεις στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Το ισχυρό δικτυωμένο πανεπιστήμιο που λειτουργεί ως κόμβος έρευνας και γνώσης είναι το μέλλον.
- Η επαγγελματική και η τεχνολογική εκπαίδευση συναρθρώνεται εντός του πανεπιστημιακού συστήματος και τίθεται υπό την εποπτεία του. Για πρώτη φορά τα πανεπιστήμια γίνονται οι ενορχηστρωτές της απαιτούμενης γνώσης που θα μας οδηγήσει στο δρόμο της παραγωγικής ανασυγκρότησης της εθνικής οικονομίας. Το πανεπιστήμιο γίνεται ο εθνικός φορέας ενός ήπιου συντονισμού μεταξύ της οικονομίας και της απασχόλησης.
«Ολοκληρώνουμε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του μεταρρυθμιστικού μας σχεδίου που άρχισε με τον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία, τις συζητήσεις στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, τις συζητήσεις με τους επιστημονικούς και συνδικαλιστικούς φορείς όπως και με τις συγκλήτους των ΑΕΙ, δηλαδή των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ», είπε ο Υπουργός και σημείωσε ότι το νομοσχέδιο προέκυψε μετά από με εντάσεις, αντιρρήσεις, αλλά και επιχειρήματα.
«H Μεταρρύθμιση του Λυκείου έρχεται να συναντήσει την Μεταρρύθμιση στην Ανώτατη Εκπαίδευση» ανέφερε ο Υπουργός, ζητώντας από την αντιπολίτευση να τοποθετηθεί στο ερώτημα «ποια προβλήματα ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε». Και συμπλήρωσε: «Τον Σεπτέμβριο του 2017, δηλαδή πριν από ενάμιση χρόνο, συναντήθηκα στο Υπουργείο με όλα τα πολιτικά κόμματα και με την κ. Γεννηματά στο γραφείο της στη Βουλή. Όλα τα κόμματα υποσχέθηκαν να στείλουν προτάσεις. Κανένα εκτός το Ποτάμι, όμως, δεν έστειλε προτάσεις. Ας συμφωνήσουμε τουλάχιστον στα προβλήματα. Σιωπή, εκκωφαντική σιωπή, που σημαίνει ότι θέλουν να συνεχίσει η σημερινή κατάσταση ενός σχολείου χωρίς την Γ’ Λυκείου που ακυρώνει την μόρφωση και τους εκπαιδευτικούς. Ενός Λυκείου με απαξιωμένο το απολυτήριο και με ένα τεράστιο κόστος στις οικογένειες για να προετοιμάσουν τα παιδιά τους για τα Πανεπιστήμια. Να συνεχιστεί η ανυπαρξία της Γ’ Λυκείου, η ακύρωση του όποιου ρόλου του σχολείου, η ακύρωση των εκπαιδευτικών. Πρόκειται για ένα θέατρο του παραλόγου. Σε καμία ευνομούμενη χώρα δεν έχει καταργηθεί το Λύκειο, δεν έχει αξία το απολυτήριο και δεν υπάρχει η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ».
Αναφερόμενος ειδικά στη μεταρρύθμιση για το Λύκειο, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Το σημερινό σύστημα είναι ένα αδιάβλητο σύστημα εξετάσεων που όμως είναι παιδαγωγικά αναξιόπιστο, όταν οι οικογένειες δαπανούν 2,5 δισ. ευρώ και μόνον το 30% σπουδάζει αυτό που στοιχειωδώς επιθυμεί» και επισήμανε: «Η Ανεξάρτητη Αρχή Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων σε μελέτη του 2016 σχετικά με τα Ευρωπαϊκά Εξεταστικά Συστήματα, δείχνει ότι είμαστε η μόνη χώρα που δεν επιτρέπει πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με Απολυτήριο Λυκείου».
Σχετικά με τη νέα αρχιτεκτονική της Ανώτατης Εκπαίδευσης, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε επιγραμματικά στους τέσσερις βασικούς άξονες: νέα τμήματα, συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, Πανεπιστημιακά Ερευνητικά Κέντρα με ερευνητικά ινστιτούτα και διετή προγράμματα σπουδών για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Και σημείωσε ότι:
- Έχουν δοθεί ήδη 150 θέσεις για τα ιδρύματα
- Δίνονται νομοθετημένα άλλες 500 θέσεις
- Για πρώτη φορά μετά το 2010 νομοθείται η επαναπροκήρυξη όλων των θέσεων οι οποίες είναι αποτέλεσμα συνταξιοδοτήσεων. Άρα έχουμε ήδη 150 θέσεις, δίνουμε 500 θέσεις καθηγητών και 300 θέσεις από τις συνταξιοδοτήσεις.
- Συν 1.500 θέσεις θεσμοθετημένες, που έχουν ήδη προκηρυχθεί για νέους επιστήμονες και για ακαδημαϊκή εμπειρία πράγμα που σημαίνει μπορούν να διδάξουν μέχρι 3 μαθήματα τον χρόνο.
- Και τέλος 15.000.000 ευρώ από το ΕΣΠΑ για τα πανεπιστήμια ώστε να γίνει πράξη η νέα αρχιτεκτονική της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
«Δεν πιστεύατε ότι θα τα καταφέραμε. Δεν πιστεύατε ότι θα ολοκληρώναμε τη νέα αρχιτεκτονική και ότι θα καταλήγαμε στις αλλαγές στο Λύκειο», είπε χαρακτηριστικά σχολιάζοντας στους υψηλούς τόνους που επέλεξε η αντιπολίτευση και ανέφερε:
Για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
- Αναβαθμίζεται το Πανεπιστήμιο με την Πολυτεχνική Σχολή στην Κοζάνη και με τα πρόσθετα Τμήματα και Ινστιτούτα στην Φλώρινα, Καστοριά, Πτολεμαΐδα, Γρεβενά και στην Κοζάνη.
- Δίνεται η δυνατότητα μετατροπής του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού ΑΗΣ της Πτολεμαΐδας σε Διεθνές Κέντρο Κινηματογράφου και σε αυτό το πλαίσιο θα προχωρήσουμε στην ίδρυση Τμήματος Κινηματογράφου, Τμήματος Διαχείρισης Πολιτισμικών Μονάδων
- Ίδρυση Ινστιτούτου στην Κοζάνη σε στενή συνεργασία με την Ιστορική Βιβλιοθήκη
Για το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας
- Νέα Τμήματα και συνέργειες του Διεθνούς Πανεπιστημίου, του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας και του ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
- Θα είναι ένα δυναμικό εξωστρεφές Ίδρυμα, με πολλά μαθήματα και προγράμματα στα αγγλικά
Για το Πανεπιστήμιο Πατρών
Οι σύγκλητοι έχουν κάθε δικαίωμα να πουν τη γνώμη τους. Ως Πολιτεία έχουμε και την τελική ευθύνη. Έχουμε μια αρχιτεκτονική και προχωρούμε θεωρώντας ότι πολλές ενστάσεις έχουν αντιμετωπιστεί.
Για το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Προτείναμε να γίνει πενταετές τμήμα Πληροφορικής και δεν έγινε δεκτό. Συνεκτιμούμε τις αποφάσεις αυτές και αναμένουμε από τη σύγκλητο προτάσεις για την ίδρυση πολυτεχνικής σχολής όπως και να επισπεύσει τον φάκελο για το Κτηνιατρικό Τμήμα.
Για το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο
Είμαστε περήφανοι που τα τμήματα αυτά θα γίνουν ένας εξαιρετικός τρίτος πόλος στην Κρήτη. Για πρώτη φορά το Λασίθι μπαίνει ισότιμα στον πανεπιστημιακό χάρτη της Κρήτης.
Ανέφερε, επίσης: «Για το θέμα του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ) όλων των κατηγοριών που έχουν ένα ακατάστατο εργασιακό καθεστώς και ένα ακατάστατο ακαδημαϊκό καθεστώς δεσμευόμαστε ότι σε επόμενο νομοσχέδιο, στις αρχές του καλοκαιριού, θα το αντιμετωπίσουμε, όπως θα αντιμετωπίσουμε και το θέμα του Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (ΕΤΕΠ) και όλων αυτών των κατηγοριών».
Τέλος, σημείωσε: «Εδώ και 36 χρόνια υπάρχει ένα πρόβλημα που κάθε κυβέρνηση υποσχόταν ότι θα το λύσει. Εμείς είμαστε η πρώτη που το λύνει επί της ουσίας: Πρόκειται για τους Μηχανικούς τετραετών σπουδών και τους Μηχανικούς πενταετών σπουδών. Δεν μπορεί να συνεχίζεται κάτι που αγγίζει τα όρια μιας εμφύλιας διαμάχης ανάμεσα στο ίδιο επάγγελμα. Τα τετραετή τμήματα Μηχανικών με ακαδημαϊκές διαδικασίες που θα εγκρίνει η σύγκλητος θα μπορούν να γίνουν πενταετή. Και αφού γίνουν, επιτροπή στην οποία θα υπάρχει αυξημένη εκπροσώπηση του ΤΕΕ, των πολυτεχνικών σχολών, ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας και ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών, θα αποφασίζει αν αυτά τα πενταετή τμήματα έχουν τις προϋποθέσεις να λάβουν τα επαγγελματικά δικαιώματα. Με αυτή τη διαδικασία επιλύουμε ένα πρόβλημα 36 ετών. Το ΤΕΕ μας ζήτησε αλλαγές και τις ενσωματώνουμε και θα καταθέσουμε με τον κ. Σπίρτζη μια τροπολογία για τους παλαιοτέρους πτυχιούχους».