22-04-19 Ομιλία Υφ. Παιδείας Μ. Τζούφη στην Ολομέλεια της Βουλής
«Οφείλουμε να στηρίξουμε τα δημόσια Πανεπιστήμια και την έρευνα και να πιστέψουμε εκ νέου στο εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο που παράγεται προς όφελος της κοινωνίας», τόνισε κατά την ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής η Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων Μερόπη Τζούφη, κατά τη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του ΥΠΠΕΘ «Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις».
ΓΑΚ: Διαμορφώνουν νέα κουλτούρα συνεννόησης κα αλληλοσεβασμού
Ξεκινώντας την τοποθέτησή της, η Υφυπουργός αναφέρθηκε στην αλλαγή πλαισίου των Γενικών Αρχείων του Κράτους, σημειώνοντας ότι «η πρόσβαση όλων στον αρχειακό πλούτο παρέχει τις προϋποθέσεις για να εξαλειφθούν πάθη δεκαετιών, διαμορφώνοντας νέα κουλτούρα συνεννόησης και αλληλοσεβασμού».
Υπενθύμισε ότι «το πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των ΓΑΚ, από την ίδρυσή τους έως σήμερα, έχει αναθεωρηθεί δύο φορές, το 1939 και το 1991 και σήμερα, έπειτα από 28 χρόνια, καταγράφεται πλέον η αναγκαιότητα αλλαγής και επικαιροποίησής του».
Στο πλαίσιο αυτό, το σχέδιο νόμου προβλέπει την επικαιροποίηση της διοικητικής διάρθρωσης της Υπηρεσίας σύμφωνα με τις καινούργιες δομές του «Καλλικράτη», προχωρώντας παράλληλα σε αναβαθμίσεις σε επίπεδο τμήματος, τοπικών αρχείων με μεγάλη ιστορική σημασία σε εθνικό επίπεδο».
Επίσης, την αναβάθμιση του ρόλου της Κεντρικής Υπηρεσίας, τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων και των καθηκόντων του Γενικού Διευθυντή, την ενθάρρυνση της εξωστρέφειας και τη στελεχιακή αναβάθμιση του προσωπικού, μέσω της πρόσληψης καταρτισμένων επιστημόνων». Επιπλέον, «τη δημιουργία πλαισίου εύρυθμης συνεργασίας των ΓΑΚ με το ευρύτερο δημόσιο, τους εκκλησιαστικούς φορείς καθώς και λοιπούς κατόχους αρχείων και τη ρύθμιση ζητημάτων που σχετίζονται με την προστασία των αρχείων και του αρχειακού υλικού».
Ρύθμιση του ποσοστού εισαγωγής αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στην Τριτοβάθμια
Κατόπιν, η κ. Τζούφη μίλησε για τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που αφορούν τα Επαγγελματικά Λύκεια, υπογραμμίζοντας ότι «η Επαγγελματική Εκπαίδευση αποτελεί σημαντική προτεραιότητα, κάτι που αποτυπώνεται και στο σύνολο των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων που έχουμε δρομολογήσει από το 2016 και έπειτα».
Υπενθύμισε την «επαναφορά των 2.500 εκπαιδευτικών που οδηγήθηκαν στο καθεστώς διαθεσιμότητας επί Υπουργίας του κυρίου Μητσοτάκη», καθώς και την «επαναλειτουργία όλων των κατηργημένων ειδικοτήτων και τομέων των ΕΠΑ.Λ.».
Παράλληλα, σημείωσε η Υφυπουργός, «ολοκληρώθηκε ένας λεπτομερής Στρατηγικός Σχεδιασμός για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με στόχο να επιτευχθεί η ποιοτική αναβάθμιση και ενίσχυση του Επαγγελματικού Λυκείου». Ταυτόχρονα, «εξασφαλίσαμε την πρόσβαση όλων των μαθητών, εγκρίνοντας περισσότερα από 1.500 ολιγομελή τμήματα σε όλη την χώρα, με τα 430 εξ αυτών να εξυπηρετούν τις ανάγκες 1 έως 5 μαθητών», δήλωσε η κ. Τζούφη.
«Με τροπολογία που καταθέτουμε», επεσήμανε η Υφυπουργός, «ρυθμίζεται το ποσοστό πρόσβασης των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στα Πανεπιστήμια». Συγκεκριμένα, «διατίθεται ποσοστό 10% του συνολικού αριθμού θέσεων για την εισαγωγή σε σχολές που είναι αντίστοιχες ή συναφείς με τους τομείς από τους οποίους αποφοιτούν οι μαθητές, καθώς και σε κοινή ομάδα Σχολών, Τμημάτων και Εισαγωγικών Κατευθύνσεων Τμημάτων των ΑΕΙ, στην οποία εισάγονται απόφοιτοι όλων των τομέων». Το ποσοστό μειώνεται «σε 5% του συνολικού αριθμού θέσεων σε ό,τι αφορά σχολές, Τμήματα και Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων των Πολυτεχνικών, των Ιατρικών, των Οδοντιατρικών, των Κτηνιατρικών και των Φαρμακευτικών Σχολών, που είναι αντίστοιχα ή συναφή με τους τομείς των ΕΠΑ.Λ.». Τέλος, «το ποσοστό διαμορφώνεται στο 20% για την ΑΣΠΑΙΤΕ και τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης».
Όπως τόνισε η Υφυπουργός, οι προσπάθειες αυτές αποδίδουν τους πρώτους καρπούς, αφού καταγράφεται «διαρκής αύξηση του μαθητικού δυναμικού κατά +8% στα ημερήσια και +13% στα εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια».
Παράταση καταβολής επιδόματος εξωτερικού
Στη συνέχεια, η κ. Τζούφη αναφέρθηκε στην Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στο Εξωτερικό, τονίζοντας ότι «έχοντας βγει από το μνημονιακό πλαίσιο, αναγνωρίζοντας τις αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες και έχοντας αυξήσει τους διαθέσιμους πόρους για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση από τα 9 στα 16 εκατ. €, είμαστε σε θέση να ενισχύσουμε οικονομικά τους εκπαιδευτικούς που αποσπώνται στο εξωτερικό, επαναφέροντας σταδιακά την ομαλότητα στα σχολεία της διασποράς».
Στην κατεύθυνση αυτή, «με το άρθρο 221, παρατείνουμε την καταβολή του επιμισθίου – του επιδόματος εξωτερικού – για ένα έτος, δηλαδή το επιμίσθιο θα καταβάλλεται για 4 έτη, ρύθμιση που θα έχει ισχύ από την επόμενη σχολική χρονιά».
Στέρεοι ακαδημαϊκοί κανόνες από το προπτυχιακό μέχρι το διδακτορικό
Ιδιαίτερη μνεία έκανε η Υφυπουργός και στη μεγάλη μεταρρύθμιση που αφορά την Τριτοβάθμια εκπαίδευση. «Παρά τις φωνασκίες της αντιπολίτευσης, οι οποίες διαχρονικά συνοδεύονται από την καταστροφολογική θέση για τα δημόσια Πανεπιστήμια και την υποτιθέμενη ανάγκη για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, η ευρωπαϊκή πρακτική από το 2009 και έπειτα είναι η συγκρότηση πολυδύναμων Πανεπιστημίων», δήλωσε εμφατικά.
«Για εμάς», πρόσθεσε, «η ουσιαστική αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου αποτελεί προτεραιότητα και για τον λόγο αυτό θεσπίσαμε στέρεους ακαδημαϊκούς κανόνες σε όλα τα επίπεδα των σπουδών, από το προπτυχιακό μέχρι το μετα-διδακτορικό».