Kerameusv

05-08-19 Η εισήγηση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση και άλλα επείγοντα ζητήματα».

«Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το Υπουργείο Παιδείας εισηγείται σήμερα δέκα διατάξεις στο παρόν νομοσχέδιο.

Προφανώς αυτή που καταλαμβάνει περίοπτη θέση ανάμεσα σε αυτές τις διατάξεις είναι η διάταξη περί ενίσχυσης των ακαδημαϊκών ελευθεριών στο Πανεπιστήμιο. Η διάταξη περί ενίσχυσης δηλαδή της ελεύθερης διακίνησης ιδεών. Είναι το άρθρο 64. Ποια είναι η πρόθεσή μας με τη ρύθμιση αυτή; Η πρόθεσή μας είναι να επαναφέρουμε την κοινή λογική. Να καταργήσουμε την στρέβλωση του ασύλου, την κατάχρησή του, την εργαλειοποίησή του, την μετατροπή του από άσυλο ιδεών σε άσυλο ανομίας και παραβατικότητας. Να αποκαταστήσουμε δηλαδή το άσυλο στην πραγματική του έννοια, την ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και διδασκαλία.

Πως θα το κάνουμε αυτό; Φροντίζοντας ούτως ώστε οι έκνομες ενέργειες που κατέλυαν το άσυλο να τιμωρούνται και να αποτρέπονται. Έκνομες ενέργειες εντός Πανεπιστημίου, αλλά και εκτός Πανεπιστημίου. Όλες οι πράξεις που δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με το σκοπό που επιτελούν τα ιδρύματα. Εντός Πανεπιστημίου: ενέργειες όπως η άσκηση σωματικής και ψυχολογικής βίας, οι προπηλακισμοί φοιτητών, καθηγητών, διοικητικού προσωπικού, οι καταστροφές σε σπουδαστήρια και κτίρια, η παρασκευή και διακίνηση εύφλεκτων υλικών, εκρηκτικών υλών, το παρεμπόριο και η διακίνηση ναρκωτικών. Όλες αυτές οι εικόνες που υπάρχουν σε κάποια Πανεπιστήμια, όχι σε όλα, σε κάποια Πανεπιστήμια και αμαυρώνουν την εικόνα της Ελλάδας διεθνώς.

Είναι πράξεις που περιορίζουν την ακαδημαϊκή ελευθερία. Που αντιστρατεύονται την ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Και είναι βεβαίως πράξεις που πλήττουν και την δημόσια περιουσία. Δε συμβαίνουν παντού, συμβαίνουν όμως σε πολλά ιδρύματα και αυτή είναι μια εικόνα η οποία δεν βοηθάει σίγουρα την ακαδημαϊκή δραστηριότητα. Μίλησα για πράξεις εντός Πανεπιστημίων. Υπάρχουν όμως και πράξεις εκτός Πανεπιστημίων. Και αναφέρομαι σε συμβάντα εκτός Πανεπιστημιακών χώρων, που εν συνεχεία οι δράστες καταφεύγουν εντός των πανεπιστημιακών χώρων μόνο και μόνο για να αποφύγουν την σύλληψη. Και ερωτώ; Αυτούς προστατεύουμε, αυτούς θέλουμε να προστατέψουμε; Εμείς εισηγούμαστε όχι. Τι προβλέπουμε; Προβλέπουμε ότι εντός των χωρών των ΑΕΙ οι αρμόδιες Αρχές, δηλαδή η Αστυνομία, η Εισαγγελία, η Πυροσβεστική, ασκούν όλες τις κατά νόμων αρμοδιότητες τους συμπεριλαμβανομένης και της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων. Τι θέλουμε να πετύχουμε με αυτή τη διάταξη; Παύει ο χώρος στον οποίον ασκείται η ακαδημαϊκή ελευθερία να αποτελεί αφενός πεδίο προστασίας έκνομων ενεργειών και συμπεριφορών που τελούνται εντός αυτού και αφετέρου παύει να αποτελεί το Πανεπιστήμιο, το καταφύγιο δραστών που τελούν αξιόποινες πράξεις εκτός των ΑΕΙ και καταφεύγουν σε αυτό για να αποφύγουν την σύλληψη.

Εν ολίγοις εξομοιώνεται ο χώρος των ΑΕΙ με τον κοινό δημόσιο χώρο, όσον αφορά στην άσκηση των αρμοδιοτήτων των Αρχών και την επέμβαση τους λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων.

Είναι σημαντικό όμως να αναφερθεί ότι υπέρ της ρύθμισης αυτής έχει ήδη πάρει θέση ένας μεγάλος αριθμός Πρυτάνεων. Συναντήθηκα και με το προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων. Επίσης και η ΠΟΣΔΕΠ έχει ήδη βγάλει και εκείνη ανακοίνωση υπέρ της ρύθμισης.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το άσυλο είναι μια σημαντική ρύθμιση. Θέλω όμως να τονίσω ότι δεν είναι η μόνη. Ή διάταξη για το άσυλο εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αναμόρφωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σε μια συνολική προσπάθεια για ουσιαστική αναβάθμιση και θωράκιση των ιδρυμάτων μας που στηρίζεται σε τέσσερις βασικούς άξονες. Μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία για τα ιδρύματα μας. Μεγαλύτερη εξωστρέφεια. Καλύτερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας και καλύτερη προσαρμογή στα νέα δεδομένα της ψηφιακής οικονομίας και της κοινωνίας της πληροφορίας.

Πέρα από την διάταξη για το άσυλο εισηγούμαστε και μια σειρά άλλων ρυθμίσεων θετικών και αναγκαίων στην κατεύθυνση της επίλυσης επειγόντων ζητημάτων ενόψει της έναρξης του νέου διδακτικού και ακαδημαϊκού έτους. Ενδεικτικά στο άρθρο 62 προβλέπουμε ρύθμιση για την εξασφάλιση των πιστώσεων για την απασχόληση εκπαιδευτικών που είναι αναγκαία για την κάλυψη των αναγκών σε αναπληρωτές καθηγητές με την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Η ρύθμιση προβλέπει τη χρήση πόρων του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προκειμένω ακριβώς να μπορέσει η χρονιά να ξεκινήσει με πρόσληψη του απαιτούμενου αριθμού αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Επίσης, το άρθρο 63 περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία που εξασφαλίζουν την παραμονή των εκπαιδευτικών που ήδη υπηρετούν στα σχολεία αυτά και για το προσεχές σχολικό έτος ενόψει της επανεξέτασης του συνολικού πλαισίου των προτύπων και πειραματικών σχολείων. Όπως ξέρετε δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και προεκλογικά ήταν η ενίσχυση του θεσμού των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, αυτών των νησίδων αριστείας και καινοτομίας. Ετοιμάζουμε λοιπόν ένα νέο θεσμικό πλαίσιο όσον αφορά στα σχόλια αυτά και δίνουμε παράταση, προσωρινή ενός έτους, προκειμένου ακριβώς να ετοιμαστεί το νέο θεσμικό πλαίσιο ενίσχυσης των προτύπων και πειραματικών σχολείων.

Άρθρο 65.  Προβλέπει την άρση της πρόβλεψης για την ίδρυση της τέταρτης Νομικής Σχολής στην Πάτρα και αυτό γίνεται προκειμένου να αποφευχθούν στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες, τις οποίες θα δημιουργούσε η έλλειψη συνολικού σχεδιασμού και μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, υπό το πρίσμα της έναρξης της ένταξής της στο συνολικό ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Με τη ρύθμιση αυτή αποφεύγεται η πρόκληση νέων προβλημάτων που θα επέτειναν την αναντιστοιχία μεταξύ εκπαίδευσης και πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας.

Άρθρο 66 όσον αφορά στην Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, η οποία όπως ξέρετε έχει μεταφερθεί από το υπουργείο Παιδείας στο υπουργείο Ανάπτυξης. Προβλέπονται λοιπόν κάποιες ρυθμίσεις προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας, κυρίως όσον αφορά στο αποσπασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Επίσης ρυθμίσεις όσον αφορά στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η συνέχιση λειτουργίας των οποίων κρίνεται απαραίτητη και γι’ αυτό προβλέπεται και μια διάταξη σχετικά με αυτό. Και τέλος περιλαμβάνονται κάποιες ρυθμίσεις σχετικά με τη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και δια Βίου Μάθησης προκειμένου να μπορέσει να ξεκινήσει ομαλά η νέα χρονιά με εκπαιδευτές στις θέσεις τους, με εκπαιδευτές πληρωμένους. Εμπεριέχονται συνεπώς ρυθμίσεις οι οποίες τείνουν στην ομαλή λειτουργία και έναρξη της χρονιάς αναφορικά με την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.

 

Σας ευχαριστώ πολύ».

ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΟΙΝΟΥ

Η είσοδος του κοινού στο κτήριο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επιτρέπεται καθημερινά κατά τις ώρες 12.00-15.00. Η είσοδος των Δικηγόρων στο κτήριο επιτρέπεται ελεύθερα με την επίδειξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας κάθε εργάσιμη ημέρα και ώρα χωρίς κανέναν χρονικό ή άλλο περιορισμό. Η είσοδος του κοινού στα γραφεία του Κεντρικού Πρωτοκόλλου και στο Γραφείο Ενημέρωσης Πολιτών επιτρέπεται καθημερινά κατά τις ώρες 9.00-15.00. Η εξυπηρέτηση του κοινού πραγματοποιείται βάσει των παγίων ισχυουσών διατάξεων. Για την αποφυγή συνωστισμού εντός του εσωτερικού χώρου εξυπηρέτησης και αναμονής του κοινού, η εξυπηρέτησή του δύναται να πραγματοποιείται κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού.

Σε κάθε περίπτωση για την διευκόλυνση του κοινού αλλά και την ταχύτερη εξυπηρέτησή του, συνιστάται ιδιαίτερα η υποβολή αιτήσεων στο Κεντρικό Πρωτόκολλο μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου protocol@minedu.gov.gr ή της ηλεκτρονικής υπηρεσίας e-αίτηση, https://mydocs.minedu.gov.gr.

rss

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Ανδρέα Παπανδρέου 37, Μαρούσι, Τ.Κ. 151 80

ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΑ: Στον αριθμό 210 344 2000 (Στη θέση των τεσσάρων τελευταίων ψηφίων μπορούν να τοποθετηθούν τα τέσσερα ψηφία του εσωτερικού τηλεφώνου του γραφείου που σας ενδιαφέρει, ώστε να επικοινωνήσετε απ' ευθείας).

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ συμπληρώνοντας την φόρμα

Back to top