rsz 10 ioun photo 

11-06-20 Επενδύοντας σήμερα στην εκπαίδευση, παρέχουμε στα παιδιά μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια για το αύριο

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Φτάσαμε στο τέλος μίας εκτενέστατης συζήτησης. Άκουσα με προσοχή τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας όλες αυτές τις ημέρες, από την επεξεργασία του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων μέχρι και τη σημερινή συζήτηση στην Ολομέλεια. Προσπάθησα να τα ομαδοποιήσω, ώστε να μπορέσω να διευκρινίσω ή να απαντήσω στα περισσότερα.

Α. Ως προς τη διαδικασία που ακολουθήθηκε.

  • Ακούσαμε από τη μία κριτική ότι το νομοθέτημα περνάει στα κρυφά, αιφνιδιαστικά, αλλά από την άλλη ότι είχε πάρα πολλά σχόλια στην ηλεκτρονική διαβούλευση. Ο κύριος Τσίπρας αναφέρθηκε σε 15000 σχόλια.
  • Ακούσαμε κριτική ότι αργήσαμε να το φέρουμε αλλά ακούσαμε και κριτική ότι το παραφέραμε γρήγορα.
  • Ακούσαμε κριτική ότι δεν νομοθετήσαμε έως τώρα αρκετά, αλλά ακούσαμε και κριτική ότι κακώς νομοθετούμε τώρα.
  • Ποια είναι η πραγματικότητα: το νομοσχέδιο είχε ήδη παρουσιαστεί από το Φεβρουάριο, πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. Το παρουσιάσαμε στο Υπουργικό Συμβούλιο, στους εκπαιδευτικούς συντάκτες, βγάλαμε ανακοινώσεις, δελτία τύπου. Μόνο στα κρυφά δεν θέλαμε να περάσει. Δεν κατατέθηκε αμέσως τότε λόγω της πανδημίας.
  • Δύο μήνες αργότερα παρουσιάστηκε σε αναλυτική συνέντευξη τύπου και εν συνεχεία τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση για τη μέγιστη δυνατή διάρκεια. Η διαβούλευση αυτή προβλέπεται να είναι ηλεκτρονική, έλαβε χώρα μία εποχή που ήταν όλοι μπροστά στον υπολογιστή τους, ήταν όλοι σπίτι. Εξ ου και το ρεκόρ συμμετοχής στην ηλεκτρονική διαβούλευση.
  • Ακολούθησαν συναντήσεις και συζητήσεις με θεσμικούς φορείς, έγιναν αλλαγές στο νομοσχέδιο ενσωματώνοντας γόνιμα σχόλια που είχαμε λάβει από φορείς, πολίτες και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
  • Έγινε εκτενέστατη συζήτηση 2 εβδομάδων στη Βουλή.
  • Κατεγράφησαν προτάσεις και στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διαβούλευσης και της κοινοβουλευτικής διαδικασίας και ενσωματώσαμε κάποιες από αυτές για τη βελτίωση του νομοσχεδίου.

Κάναμε σημαντικές αλλαγές στις διατάξεις των Πρότυπων Σχολείων, με αύξηση των Πρότυπων από 24 σε 28, με χαρακτηρισμό Πειραματικών Σχολείων στη βάση των ιστορικών πανεπιστημιακών Πειραματικών, με αλλαγές στα κριτήρια χαρακτηρισμού Πρότυπου ή Πειραματικού, με αλλαγές στον Εκπαιδευτικό Εμπιστοσύνης που μετονομάστηκε σε Σύμβουλος Σχολικής Ζωής, με αλλαγές στον αριθμό παιδιών ανά τάξη, στον τρόπο εκλογής Προέδρων και Αντιπροέδρων τμημάτων, στα κριτήρια για την εκλογή πρύτανη και αντιπρύτανη. Ακούμε, καταγράφουμε, βελτιώνουμε.

Επειδή η κυρία Ξενογιαννακοπούλου αναφέρθηκε στο ότι δεν κάναμε αποδεκτές προτάσεις Αντιπολίτευσης, ποιες ακριβώς; Ποιες νομοτεχνικές προτείνατε στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο;

Και σε όλο το πλαίσιο αυτό, σύμβουλός μας το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, καθηγητές Πανεπιστήμιων, και κυρίως εκπαιδευτικοί της τάξης, άνθρωποι της πράξης.

Όπως ήδη έχουμε ανακοινώσει, ακολουθούν νομοσχέδια ανάμεσα σε άλλα, για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, για στελέχη εκπαίδευσης, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. 

Β. Συνεχίζω με σημεία κριτικής που αφορούν τις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου.

  • Αγγλικά στα νηπιαγωγεία.

Μετά τις θεωρίες συνωμοσίας που ακούστηκαν από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης περί αμερικανικών συμφερόντων πίσω από την εν λόγω ρύθμιση, τα στοιχεία παραμένουν αδιάσειστα. Το 2015, ο αριθμός των ευρωπαϊκών χωρών με δεύτερη γλώσσα στην προσχολική ηλικία, ήταν 3, σήμερα 14. Και περιλαμβάνονται χώρες όπως το Βέλγιο, η Ισπανία, η Κύπρος, το Λουξεμβούργο, η Φινλανδία, η Πορτογαλία.

Όχι κάτω από 6 είπατε κ. Φίλη – πού το λέει; Γιατί εγώ βλέπω έναν πίνακα ξεκάθαρο, τη σελ. 99 στην οποία αναφερθήκατε, που δεν λέει κάτι τέτοιο.

  • Ως προς τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.

Ακούσαμε και ότι εισάγουμε τον  άκρατο ανταγωνισμό στα σχολεία. Γιατί; Επειδή θέλουμε να διευρύνουμε τους ορίζοντες των μαθητών; Να τους εφοδιάσουμε με πολύτιμες δεξιότητες ζωής, όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η πρωτοβουλία, η δημιουργικότητα, η προσαρμοστικότητα. Μέσα από θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο σεβασμός στο περιβάλλον, η σεξουαλική αγωγή.

Ρώτησε η κυρία Σακοράφα, γιατί δεν έχουμε πρόβλεψη για το περιβάλλον. Έχουμε ειδική ενότητα για το περιβάλλον και την οικολογική συνείδηση.

  • Επικαλείστε τη θεματική εβδομάδα. Η θεματική εβδομάδα ήταν, όπως λέγεται: μια εβδομάδα. Σήμερα, κύριε Φίλη, είπατε πως ήταν υποχρεωτική. Η επιλογή θεματικών ήταν σε προαιρετική βάση – ΝΑΙ ή ΟΧΙ; Όλα τα σχολεία για παράδειγμα ήταν υποχρεωτικό να κάνουν σεξουαλική αγωγή; Η επιλογή θεματικών ήταν σε προαιρετική βάση και μόνο στο Γυμνάσιο. Χωρίς πρόγραμμα, χωρίς επιμόρφωση, χωρίς κατάρτιση, χωρίς πρόβλεψη για καλλιέργεια δεξιοτήτων, αποσπασματικά και πρόχειρα. Ούτε καν πλαίσιο δεν είχατε φέρει – Νόμο, Υπουργική Απόφαση, μόνο μία απλή εγκύκλιο.
  • Επικαλεστήκατε την ευέλικτη ζώνη: πάλι δεν έχει σχέση. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων μπαίνουν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, από Νηπιαγωγείο μέχρι και Γυμνάσιο, με επιμόρφωση και κατάρτιση εκπαιδευτικών, με πρόβλεψη για ουσιαστική καλλιέργεια δεξιοτήτων, για όλο το σχολικό έτος, για όλες τις βαθμίδες. Οργανωμένα και σφαιρικά, όχι αποσπασματικά και πρόχειρα.
  • Ως προς το πρόγραμμα σχολείου

Είπε το ΚΙΝΑΛ: Καμία αλλαγή στις ώρες πληροφορικής.

Κι όμως στην  Α' Γυμνασίου προστίθεται 1 ώρα, στην Α΄ λυκείου 2 ώρες (κάνοντάς την υποχρεωτικό μάθημα, και όχι μάθημα επιλογής) κι αυτό έχει έναν ιδιαίτερο συμβολισμό στη βαρύτητα που αποδίδουμε σε αυτό το μάθημα και στις δεξιότητες που επιφέρει.

Είπατε ασχολούμαστε μόνο με λίγα σχολεία: 1) Οι βασικές αλλαγές είναι για όλα τα σχολεία, όπως η αξιολόγηση, οι νέες θεματικές, η τράπεζα θεμάτων, η διεύρυνση μεθόδων αποτίμησης, οι πιο εντατικές και πιο ποιοτικές σπουδές, 2) Αλλά και τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία είναι εργαλεία για διάχυση βέλτιστων πρακτικών.

Κύριε Φίλη, είπατε μια φράση σχετικά με τις αλλαγές που φέρνουμε στο σχολείο, σχετικά με τις ρυθμίσεις που φέρνουμε για να καταστήσουμε το σχολείο υψηλότερων απαιτήσεων. Είπατε «Ότι τους κλέβουμε την εφηβεία;» Επειδή δεν προβλέπουμε ότι όλοι περάνανε χωρίς εξετάσεις; Επειδή δεν προβλέπουμε ότι όλοι ίσοι και όμοιοι; Επειδή προβλέπουμε ένα σύστημα το οποίο θα αναδεικνύει δεξιότητες των μαθητών;

Φροντίζουμε για το μέλλον των παιδιών μας. Τους εξοπλίζουμε για να ανταποκριθούν καλύτερα στις απαιτήσεις του μέλλοντος.

  • Ως προς τα Πρότυπα Σχολεία και τα Πειραματικά Σχολεία.

Ακούσαμε εκφράσεις όπως «γκετοποιεί τους άριστους μαθητές», «εξοντωτικό τρυπάκι βαθμοθηρίας»,  «ανατρέπεται η δημοκρατική αποστολή του σχολείου», «διαιωνίζει τις ανισότητες», «σχολείο της αγοράς».

Μιλήσατε για καλά σχολεία των πλούσιων στρωμάτων. Μα, αντιθέτως, πολλαπλασιάζοντας, επεκτείνοντας το δίκτυό τους, τα καθιστούμε προσβάσιμα σε όλη την Επικράτεια. Ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, να έχουν όλοι δικαίωμα να πάνε σε αυτά τα εξαιρετικά σχολεία. Ίσες ευκαιρίες, όχι ισοπέδωση προς τα κάτω. Και αυτά τα εξαιρετικά σχολεία εν συνεχεία να λειτουργήσουν ως εργαλεία για τη διάχυση βέλτιστων πρακτικών στην εκπαίδευση σε όλα τα σχολεία. Να τραβήξουν όλα τα σχολεία μπροστά.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με την κατ' ουσία εξαφάνιση των Προτύπων, έπληξε αυτά ακριβώς τα οικονομικά ασθενή στρώματα που δήθεν υπερασπίζεται.

  • Ως προς την Κοινωνιολογία και τα Λατινικά.

Κύριε Φίλη, έρχομαι πάλι σε εσάς. Ξεκινώντας να μιλάτε για αυτό το θέμα, σας ακούσαμε με χαρά να χρησιμοποιείτε σε άπταιστη Λατινική τη λέξη versus: «Λατινικά VERSUS Κοινωνιολογία» και σήμερα είπατε terra incognita. Αναγνωρίζετε προφανώς στην πράξη τη χρησιμότητα της γλώσσας στην καθημερινότητά μας. Και καταρρίπτετε ο ίδιος το επιχείρημά σας ότι πρόκειται για «μήνυμα από το σκοτεινό παρελθόν». Λέτε όλες οι χώρες που στρέφονται στα κλασσικά γράμματα να κάνουν λάθος; Χώρες στις οποίες διδάσκονται τα Λατινικά στο σχολείο κάνουν όλες λάθος; Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, Ρουμανία, Σερβία, Φινλανδία, Σουηδία, Ιρλανδία, Βέλγιο, Πολωνία, Μάλτα, Κροατία, Ισπανία, Πορτογαλία. Όλοι του παρελθόντος;

Ακούστηκε ότι θα μπορούσαμε να δώσουμε την επιλογή στους υποψηφίους μεταξύ Λατινικών και Κοινωνιολογίας. Έχω εξηγήσει ότι αυτό έθετε ζητήματα ισότητας πρόσβασης σε τμήματα ή σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από διαφορετικές οδούς, στη βάση διαφορετικών θεμάτων.

  • Ως προς την τράπεζα θεμάτων

Έχει επανειλημμένως ακουστεί σε αυτή την αίθουσα ότι η τράπεζα θεμάτων εκτόξευσε τη σχολική αποτυχία. Αποκρύπτεται, ωστόσο, το γεγονός ότι το 2014 εφαρμόστηκε για πρώτη φορά ένα νέο σύστημα προαγωγής μαθητών με βάση 10 και 8 σε κάθε μάθημα, και αυτό οδήγησε σε πολύ υψηλά ποσοστά αποτυχίας. Σε κάθε περίπτωση, επαναλαμβάνω ότι η τράπεζα θεμάτων στοχεύει: πρώτον, στην εξασφάλιση της κάλυψης του συνόλου της διδακτέας ύλης από όλα τα σχολεία της χώρας και επομένως στην αποφυγή μαθησιακών κενών και δομικών ανισοτήτων. Δεύτερον, στη διαμόρφωση ενός συνεκτικού, αξιόπιστου συστήματος αποτίμησης της προόδου των μαθητών, μέσα από την εξαγωγή στοιχείων επί αντικειμενικής βάσης.

  • Αξιολόγηση

Γιατί πολεμάτε τόσο πολύ την αξιολόγηση; Ποιο σύστημα μπορεί να προοδεύσει χωρίς εποικοδομητική αξιολόγηση; Αξιολόγηση υπάρχει σε κάθε έκφανση της ζωής, και δη της επαγγελματικής ζωής. Γιατί; Γιατί βοηθάει στον εντοπισμό αναγκών και αδυναμιών, γιατί βοηθάει στην ουσιαστική βελτίωση του παραγόμενου αποτελέσματος, γιατί δίνει την ευκαιρία για ανάδειξη δυνατοτήτων και επιτευγμάτων.

Οι εκπαιδευτικοί στην πλειονότητά τους επιδιώκουν την αξιολόγηση, ως μέσο βελτίωσης της απόδοσής τους και επιβράβευσης των προσπαθειών τους, αλλά και γνωρίζοντας καλά ότι χωρίς αξιολόγηση δεν γίνεται να εντοπιστούν, άρα και να διορθωθούν, οι όποιες παθογένειες της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το αίτημα για αξιολόγηση είναι πλέον καθολικό και δεν έχει καμία σχέση με την «τιμωρία» που επικαλείστε. Είναι αυτονόητη συνθήκη βελτίωσης σε οποιοδήποτε χώρο. Κατεξοχήν, δε, στο χώρο της παιδείας, στο χώρο που κρίνει το μέλλον της κοινωνίας μας, κατεξοχήν εδώ είναι απαραίτητη η αξιολόγηση για τη βελτίωση κάθε εκπαιδευτικού συστήματος.

Συνδεόμενη, δε, με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η αξιολόγηση συνιστά μία μοναδική ευκαιρία για εμπέδωση της εμπιστοσύνης στο δημόσιο σχολείο. Αξιολόγηση και επιμόρφωση είναι, άλλωστε, έννοιες αλληλένδετες.

  • Ως προς τα ξενόγλωσσα τμήματα στα ελληνικά Πανεπιστήμια.

Ακούστηκε από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ότι διατάξεις του νομοσχεδίου θα καταπέσουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και μας θυμίσατε την περίφημη φράση του κ. Τσίπρα: «δεν δίνω ούτε μια πιθανότητα στο Συμβούλιο της Επικρατείας να ακυρωθεί ο διαγωνισμός», του τέως Πρωθυπουργού για το ενδεχόμενο η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να μην είναι αυτή που ήθελε η τότε κυβέρνησή σας, για τις τηλεοπτικές άδειες. Ελπίζω να μην προκαταλαμβάνετε κι εσείς τις αποφάσεις της δικαιοσύνης. Γιατί όμως άραγε δεν καταθέσατε ένσταση αντισυνταγματικότητας; Διότι δεν έχετε επιχειρήματα και όλα είναι ένα παιχνίδι εντυπώσεων.

Αλλά θα ήθελα να απαντήσω στο ερώτημα για το γεγονός ότι το πεδίο εφαρμογής της διάταξης δεν περιλαμβάνει Έλληνες πολίτες.

Η διάταξη, ξεκάθαρα, δεν περιλαμβάνει Έλληνες πολίτες. Τους αποκλείει. Προβλέπει αυτό που αποκαλείται  «αντίστροφη διάκριση» / reverse discrimination, το οποίο ουδόλως απαγορεύεται από το ενωσιακό δίκαιο. Σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο (άρθρο 18 ΣΛΕΕ και νομολογία του ΔΕΚ/ΔΕΕ),  στόχος της αρχής της ίσης μεταχείρισης είναι η εξάλειψη όλων των μέτρων, βάσει των οποίων οι υπήκοοι άλλου κράτους μέλους υφίστανται αυστηρότερη μεταχείριση ή καθίσταται μειονεκτική́ η νομική́ ή πραγματική́ τους κατάσταση σε σχέση με τους ημεδαπούς που βρίσκονται στην ίδια κατάσταση [ΔΕΚ C-251/83 – Haug-Adriοn, Συλλ. 1984, 4277, σκ. 14]. ΟΧΙ το αντίστροφο. Δεν έχουμε τίποτα τέτοιο εδώ.

Κι αλλιώς να το δει κανείς. Αν η διάταξη περιελάμβανε στο πεδίο εφαρμογής τους Έλληνες πολίτες τότε θα ήταν αντίθετη στο Σύνταγμα διότι το Σύνταγμα είναι ξεκάθαρο, δεν επιτρέπεται η επιβολή διδάκτρων για τα προπτυχιακά.

Το μόνο ερώτημα που έθεσε η επιστημονική υπηρεσία της βουλής  αφορούσε ένα σημείο: τους αλλοδαπούς πολίτες που φοιτούν  σε ξενόγλωσσα σχολεία στην Ελλάδα. Η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Αυτοί οι πολίτες έχουν πρόσβαση στα ελληνικά πανεπιστήμια μέσα  από το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων.  Οποιαδήποτε άλλη λύση θα είχε θέμα με το Σύνταγμα καθότι θα νόθευε το σύστημα των πανελλαδικών  και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια δημόσια δωρεάν εκπαίδευση.

  • Ως προς τη διαγωγή

Αποστολή του σχολείου είναι να μάθει στα παιδιά γράμματα, να τους μεταλαμπαδεύσει γνώση. Είναι όμως μόνο αυτή η αποστολή του σχολείου; Πιστεύουμε πως όχι. Είναι και να διαπλάσει ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες, όπως επιτάσσει το ίδιο το Σύνταγμά μας. Να τους μάθει για παράδειγμα μέχρι πού φτάνουν τα όρια του καθενός. Να τους μάθει δικαιώματα και υποχρεώσεις. Και αυτό είναι κάτι το οποίο αξιολογείται. Η διαρκής αξιολόγηση και συνακόλουθη επισήμανση της τήρησης ή μη των κανόνων της σχολικής ζωής/σχολικού περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές μαθαίνουν και έρχονται σε επαφή ως βίωμα τόσο με τα δικαιώματα όσο και με τις υποχρεώσεις τους αναφορικά με το κράτος, το κοινωνικό σύνολο και τους άλλους, αποσκοπούν στο να τους διαπαιδαγωγήσουν στις αρετές της ελευθερίας και ευθύνης, με δεδομένο ότι οι έννοιες αυτές βαίνουν παράλληλα.

Είναι πρωτοτυπία της Ελλάδας η αξιολόγηση της σχολικής συμπεριφοράς; Ασφαλώς και όχι. Στοιχεία Ευρυδίκης, Φεβρουαρίου 2020: Στη γειτονική μας Ιταλία, αν ένας μαθητής δεν έχει 6/10 και στη διαγωγή, δεν μπορεί να προαχθεί. Στη Γερμανία τα δελτία προόδου έχουν σχόλια σχετικά με την κοινωνική συμπεριφορά στο σχολείο. 

Ακούστηκε ότι στιγματίζεται το παιδί με την αναγραφή στο απολυτήριο. Και ερωτώ; Γιατί στιγματίζεται περισσότερο από το να αναγράφεται εκεί ότι είχε για παράδειγμα 11/20 μέσο όρο; Αν είναι έτσι, δεν θα τον στιγματίσει και αυτό για όλη του τη ζωή; Τότε να μην έχουμε καθόλου απολυτήρια. Να είναι tabula rasa – και εδώ Λατινικά – η έξοδος του μαθητή στην αγορά εργασίας και την κοινωνία.

 

Με ρώτησε ο κ. Φίλης αν ρωτήσαμε την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για το μέτρο αυτό. Κ. Φίλη υπάρχει απόφαση της Αρχής 28/2019 που κάνει διάκριση μεταξύ στοιχείων όπως η ιθαγένεια και το θρήσκευμα (που δεν πρέπει να έχουν θέση στο απολυτήριο – και σημειωτέον τα έχουμε ήδη αφαιρέσει) και άλλων στοιχείων όπως ο βαθμός και η διαγωγή.

 

Είναι η αξιολόγηση της σχολικής συμπεριφοράς το μόνο μέτρο για τη διάπλαση ελεύθερων και υπευθύνων πολιτών όπως λέει το Σύνταγμα; Όχι. Είναι μία από τις ρυθμίσεις, μαζί με άλλες – π.χ. όπως η θεματική αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας, ο σύμβουλος σχολικής ζωής και άλλα.  

  • Μετεγγραφές

Ο κ. Δελής είπε ότι μπαίνει ένας ακόμη κόφτης με το ακαδημαϊκό κριτήριο. Πώς το λέτε αυτό; Θεωρείτε δηλαδή σωστό ένας μαθητής ο οποίος έχει εργαστεί πολύ σκληρά για να μπει σε ένα πανεπιστημιακό τμήμα με υψηλά μόρια να εξισώνεται με κάποιον που έχει γράψει 10 μονάδες λιγότερες; Ναι στα κοινωνικά κριτήρια, αλλά δεν πρέπει πρώτα να διασφαλίσουμε ότι πληρούνται ακαδημαϊκά κριτήρια; Διαφορετικά αδικούμε και τους μαθητές που εισέρχονται στα τμήματα αυτά μόνο βάσει κοινωνικών κριτηρίων και αυτούς που έχουν εισαχθεί στη βάση ακαδημαϊκών κριτηρίων.

Και κάτι τελευταίο για τα Πανεπιστήμια: είδα με ενδιαφέρον την πρόταση ΣΥΡΙΖΑ για ονομαστική ψηφοφορία. Έχετε βάλει σε ονομαστική ψηφοφορία και το άρθρο 70, που προβλέπει ηλεκτρονική ψηφοφορία για τα όργανα του Πανεπιστημίου. Πόσο πιο πίσω θέλετε να πάμε;

Γ. Τέλος, θα ήθελα να απαντήσω σε σημεία ευρύτερης κριτικής, απέναντι στην πολιτική του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

  • Ακούστηκε επανειλημμένως ότι αγνοούμε τα ζητήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης. Επειδή ακριβώς αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στον τομέα αυτό, ετοιμάζεται ειδικό νομοθέτημα.
  • Ερωτόμαστε επίσης για το τι κάνουμε με την ειδική αγωγή. Πέρα από το ότι και στον τομέα αυτό θα ακολουθήσουν ρυθμίσεις σε επόμενο νομοσχέδιο, οι πράξεις μιλούν από μόνες τους. Υλοποιήσαμε 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό, για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας.
  • Ρωτήσατε για τη στάση μας τον Μάρτιο αναφορικά με το κλείσιμο των σχολείων. Από την αρχή αυτής της κρίσης ακούμε τους ειδικούς. Όταν οι ειδικοί μας είπαν ότι πρέπει να κλείσουμε τα σχολεία αυτό κάναμε. Όταν μας είπαν ότι πρέπει να τα ανοίξουμε, αυτό κάναμε και πάλι.
  • Μιλήσατε και πάλι για διαρροή προσωπικών δεδομένων. Και είχατε έρθει στη βουλή, μας παραδώσατε ένα στικάκι και μιλήσατε για πρωτοφανή διαρροή προσωπικών δεδομένων μαθητών. Η καταγγελία σας ήταν σοβαρή. Την εξέτασα ευθύς αμέσως. Και τι βρήκα; Ούτε μισό προσωπικό δεδομένο μαθητή. Κάποιοι εκπαιδευτικοί είχαν ανεβάσει οικειοθελώς μη προσωποποιημένα αποτελέσματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Πχ. συμμετοχή 80% στην ιστορία, συμμετοχή 70% στα μαθηματικά.
  • Εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΙΝΑΛ, μίλησαν για ελλείψεις σε εξοπλισμό. Προφανώς υπήρχαν ελλείψεις. Αναλάβαμε τον Ιούλιο του 2019 και οι φορητές συσκευές - υπολογιστές και ταμπλέτες – ήταν 4.500. Έχουμε ήδη εξασφαλίσει 20.000 από δωρεές ιδιωτών και έχουμε αιτηθεί άλλες 48.000 συσκευές για τις σχολικές μονάδες μέσω ΕΣΠΑ. Και ΝΑΙ, με αυτές τις συσκευές θα έχουν καλυφθεί όλες οι σχολικές μονάδες της χώρας, σε ελάχιστο χρονικό διάστημα και εν μέσω μίας πρωτόγνωρης κρίσης. Παράλληλα, αναπτύσσουμε τα λογισμικά του Υπουργείου Παιδείας, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες αλλά, πλέον, και δυνατότητες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με το παρόν νομοσχέδιο αποσκοπούμε σε ένα σχολείο πιο ουσιαστικό και ποιοτικό, πιο δημιουργικό και ανοιχτό, υψηλότερων προσδοκιών και απαιτήσεων, που θα ανταποκρίνεται στην ανάγκη για πιο σφαιρική μόρφωση, πιο δημιουργική διαχείριση και αξιοποίηση των παρεχόμενων γνώσεων και διαρκή αυτοβελτίωση. Ένα σχολείο της εγρήγορσης, της επίτευξης των μαθησιακών στόχων, των καλύτερων παιδαγωγικών αποτελεσμάτων, σε ένα καλύτερο και ασφαλέστερο σχολικό περιβάλλον, με σαφείς διαδικασίες αποτύπωσης και βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης.

Εργαστήρια δεξιοτήτων, ενίσχυση δικτύου Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, ρυθμίσεις για ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον, Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών στα Πανεπιστήμιά μας, επιτέλους αξιολόγηση και στην Παιδεία. Ποιος μπορεί να αντιταχθεί στην αναγκαιότητα εισαγωγής όλων των παραπάνω στο εκπαιδευτικό μας σύστημα; Ας κοιτάξουμε μπροστά, ας οικοδομήσουμε μια κοινωνία πιο δυναμική, πιο συμπεριληπτική, με ισότητα ευκαιριών και χωρίς αποκλεισμούς. Επενδύοντας σήμερα στην εκπαίδευση, παρέχουμε στα παιδιά μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια για το αύριο.

Κλείνω ευχόμενη πολύ καλή επιτυχία στους μαθητές μας που δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις τις επόμενες ημέρες.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΟΙΝΟΥ

Η είσοδος του κοινού στο κτήριο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επιτρέπεται καθημερινά κατά τις ώρες 12.00-15.00. Η είσοδος των Δικηγόρων στο κτήριο επιτρέπεται ελεύθερα με την επίδειξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας κάθε εργάσιμη ημέρα και ώρα χωρίς κανέναν χρονικό ή άλλο περιορισμό. Η είσοδος του κοινού στα γραφεία του Κεντρικού Πρωτοκόλλου και στο Γραφείο Ενημέρωσης Πολιτών επιτρέπεται καθημερινά κατά τις ώρες 9.00-15.00. Η εξυπηρέτηση του κοινού πραγματοποιείται βάσει των παγίων ισχυουσών διατάξεων. Για την αποφυγή συνωστισμού εντός του εσωτερικού χώρου εξυπηρέτησης και αναμονής του κοινού, η εξυπηρέτησή του δύναται να πραγματοποιείται κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού.

Σε κάθε περίπτωση για την διευκόλυνση του κοινού αλλά και την ταχύτερη εξυπηρέτησή του, συνιστάται ιδιαίτερα η υποβολή αιτήσεων στο Κεντρικό Πρωτόκολλο μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου protocol@minedu.gov.gr ή της ηλεκτρονικής υπηρεσίας e-αίτηση, https://mydocs.minedu.gov.gr.

rss

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Ανδρέα Παπανδρέου 37, Μαρούσι, Τ.Κ. 151 80

ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΑ: Στον αριθμό 210 344 2000 (Στη θέση των τεσσάρων τελευταίων ψηφίων μπορούν να τοποθετηθούν τα τέσσερα ψηφία του εσωτερικού τηλεφώνου του γραφείου που σας ενδιαφέρει, ώστε να επικοινωνήσετε απ' ευθείας).

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ συμπληρώνοντας την φόρμα

Back to top