07-12-17 Επιμορφωτική Ημερίδα ολοκλήρωσης του έργου S.A.M.E. WORLD
Στις 7 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα «Γαλάτεια Σαράντη» του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων η Επιμορφωτική Ημερίδα ολοκλήρωσης του ευρωπαϊκού έργου S.A.M.E. WORLD. Την εκδήλωση χαιρέτησε εκ μέρους του Υπουργού Παιδείας ο κ. Παναγιώτης Κασσιανός, Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΥΠΠΕΘ και ο Καθηγητής Χρήστος Κακλαμάνης, Πρόεδρος του ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ».
Η εκδήλωση ξεκίνησε με την παρουσίαση του έργου S.AM.E. WORLD από τη Δρ Ελίνα Μεγάλου, Διευθύντρια Δ/νσης Στρατηγικής & Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού του ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» και Υπεύθυνη συντονισμού του έργου για την Ελλάδα. Με στόχο «έναν κόσμο ισότιμο για όλους», το έργο SAME WORLD απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, αφορά σε θέματα αειφορίας στην παγκόσμια εκπαίδευση και εστιάζει σε τρεις θεματικούς άξονες, τρεις αλληλένδετες έννοιες: Περιβαλλοντική Δικαιοσύνη, Περιβαλλοντική Μετανάστευση και Κλιματική Αλλαγή. Προτείνει μια σειρά από δράσεις για ευαισθητοποίηση, απόκτηση γνώσης και κινητοποίηση, όπως εργαστήρια για μαθητές, πρόγραμμα μικτής μάθησης για εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτικό πακέτο με επιμορφωτικό υλικό, παρατηρητήριο νέων κατά της περιβαλλοντικής αδικίας, ανάδειξη καλών ανοιχτών εκπαιδευτικών πρακτικών περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μέσα από ευρωπαϊκό διαγωνισμό, αναζήτηση εμπνευσμένων πρακτικών από όλο τον κόσμο. Υλοποιήθηκε σε 10 χώρες από 13 φορείς, με συντονιστή το CIES Onlus στην Ιταλία. Εθνικός συντονιστής για την Ελλάδα ήταν το ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», με την υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας.
Στη συνέχεια, η κα Γεωργία Λιαράκου, Καθηγήτρια Παν. Αιγαίου και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του έργου εκ μέρους του ΙΤΥΕ, παρουσίασε το Εκπαιδευτικό Πακέτο (SAME edu kit) που αναπτύχθηκε από τους φορείς του έργου και περιλαμβάνει πλούσιο επιμορφωτικό υλικό και εκπαιδευτικές δραστηριότητες στους τρεις θεματικούς άξονες SAME. Ακολούθησαν παρουσιάσεις των αποτελεσμάτων του έργου από τους συνεργάτες του ΙΤΥΕ: το επιμορφωτικό πρόγραμμα Μικτής Μάθησης για την Περιβαλλοντική Μετανάστευση (blended course) από τον κ. Κώστα Γαβριλάκη, Επικ. Καθητητή Παν. Ιωαννίνων, τα εργαστήρια με μαθητές στα σχολεία σε θέματα περιβαλλοντικής δικαιοσύνης από τον Δρ Δημήτρη Γκότζο, Υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Διεύθυνσης Π.Ε. Β΄ Αθήνας, και το Παρατηρητήριο κατά της Περιβαλλοντικής Αδικίας YOUTH4EJ με προτάσεις παιδαγωγικής αξιοποίησής του, από την κα Μαρία Δασκολιά, Αν. Καθηγήτρια Παν. Αθηνών.
To 2ο μέρος της ημερίδας ήταν αφιερωμένο στη βράβευση των εκπαιδευτικών και των μαθητών που διακρίθηκαν στον Πανελλήνιο και στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό Καλών Εκπαιδευτικών Πρακτικών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης - Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη του έργου S.A.M.E. WORLD, και η αίθουσα γέμισε με μαθητές. Ο διαγωνισμός με τίτλο “My classroom plays sustainably” ή “Μοιραζόμαστε σχολικές πρακτικές για την αειφορία” στην ελληνική του εκδοχή, ανακοινώθηκε τον Φεβρουάριο του 2017. Εκπαιδευτικοί από όλη την Ευρώπη κλήθηκαν να περιγράψουν επιτυχημένες και καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις ή παρεμβάσεις που είχαν υλοποιήσει με τους μαθητές τους γύρω από τρία θέματα: Κλιματική Αλλαγή, Περιβαλλοντική Δικαιοσύνη, Περιβαλλοντική Μετανάστευση. Στην Ελλάδα υλοποιήθηκε μέσω του Πανελλήνιου Αποθετηρίου Ανοιχτών Εκπαιδευτικών Πρακτικών «Φωτόδεντρο ΑΕΠ».
Οι τρεις (3) Ανοιχτές Εκπαιδευτικές Πρακτικές που διακρίθηκαν σε εθνικό επίπεδο και έλαβαν Ανοιχτή Ετικέτα Ποιότητας Βέλτιστης Πρακτικής ήταν:
- ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΜΕ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ
- ΕΡΓΑΣΙΑ, ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΩΣ ΠΑΡΑΧΘΗΚΕ
- ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ ΑΙΓΑΙΟ - ΑΝΘΡΩΠΙΑ ΥΠΟ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ
Οι επόμενες επτά (7) Ανοιχτές Εκπαιδευτικές Πρακτικές που διακρίθηκαν σε εθνικό επίπεδο και έλαβαν Ανοιχτή Ετικέτα Ποιότητας Καλής Πρακτικής ήταν:
- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ: Η ΦΩΝΗ ΜΑΣ, Η ΔΥΝΑΜΗ ΜΑΣ
- ΣΠΕΡΝΟΝΤΑΣ ΟΝΕΙΡΑ ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΣΠΟΡΟΙ - ΔΙΚΑΙΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
- ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΕΝΟΣ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
- ΔΙΑΝΟΜΗ ΠΛΟΥΤΟΥ
- KΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ, ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
- ΒE INNOVATIVE KINETIC EUROPEAN (BIKE)
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ
Το βραβείο κοινού έλαβε η Ανοιχτή Εκπαιδευτική Πρακτική ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ: Η ΦΩΝΗ ΜΑΣ, Η ΔΥΝΑΜΗ ΜΑΣ
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ελλάδα είχε μια πολύ σημαντική επιτυχία. Στις τρεις πρώτες θέσεις βρέθηκαν και βραβεύτηκαν οι τρεις Ελληνικές Ανοιχτές Εκπαιδευτικές Πρακτικές:
- MIGRATIONOVERTHEAEGEANSEA - HUMANITYENDANGERED (ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ ΑΙΓΑΙΟ - ΑΝΘΡΩΠΙΑ ΥΠΟ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ)
- APPROACHINGENVIRONMENTALJUSTICEWITHEXPERIENTIALLEARNINGANDCREATIVEEXPRESSION (ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΜΕ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ)
- LABOR, WHERE AND HOW IT WAS PRODUCED (ΕΡΓΑΣΙΑ, ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΩΣ ΠΑΡΑΧΘΗΚΕ)