26-04-18 Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Γαβρόγλου στην τηλεόραση της ΕΡΤ1
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια πρώτη αντίδραση για την απόφαση του ΣτΕ για το μάθημα των Θρησκευτικών.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μία πρώτη αντίδραση είναι ότι προφανώς το ΣτΕ το κάνει επίτηδες για να μην βαριόμαστε. Κάθε εβδομάδα από μία απόφαση. Είναι μια απόφαση πανομοιότυπη με την ίδια απόφαση προ δεκαημέρου. Δεν έχει καμία απολύτως επίπτωση στα μαθήματα που γίνονται αυτή τη σχολική χρονιά, αλλά όπως είχαμε πει για την προηγούμενη απόφαση, με δεδομένο το σεβασμό στους θεσμούς, ως δημοκρατική κοινωνία έχουμε και το δικαίωμα μίας κριτικής στάσης και πραγματικά θα ήθελα να ξέρω πού θα σταματήσει αυτή η ιστορία όταν γνωρίζουμε και συνταγματικά ότι η ευθύνη για τη σύνταξη προγραμμάτων σπουδών είναι της Πολιτείας. Τελεία!
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κρίνεται πάντως, κύριε Υπουργέ, και η συνταγματικότητα του όποιου Νόμου και εφόσον προσέφυγαν κάποιες πλευρές στο ΣτΕ, όφειλε να βγάλει μία απόφαση. Είναι στο ίδιο σχεδόν μοτίβο με την προηγούμενη απόφαση για τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια. Λέει ότι είναι αντίθετη με την ευρωπαϊκή σύμβαση δικαιωμάτων του ανθρώπου και ότι όπως δίνεται το δικαίωμα στους μαθητές που δεν είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι να μην έχουν αυτή τη διδασκαλία, δεν δίνεται αντιστοίχως το δικαίωμα στους Χριστιανούς Ορθοδόξους να μην έχουν γνώση των άλλων θρησκειών.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς το δίνουμε αυτό το δικαίωμα. Κατ’ αρχήν ξέρετε ότι το Σύνταγμα είναι και ένα θέμα ερμηνείας του, γι’ αυτό υπάρχει και μία σοβαρή μειοψηφία η οποία διαφώνησε και καταγράφει την άποψή της σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση. Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι αυτά τα πράγματα θα πρέπει να αφεθούν να τα χειρίζεται η Πολιτεία συντεταγμένα με τους θεσμούς της. Εμείς είμαστε σε συνεχή συζήτηση και με την Εκκλησία και με άλλες Εκκλησίες και με τους Καθολικούς -γιατί και αυτοί είχαν κάποια θέματα τα οποία προσπαθήσαμε να τα διαχειριστούμε- και με την κοινωνία. Γι’ αυτό λέμε ότι έχουμε ένα πρόγραμμα που θα αποτιμηθεί στο τέλος της χρονιάς. Αυτή η απόφαση δεν αφορά το πρόγραμμα που ήδη υπάρχει
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν αλλάζει κάτι…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τίποτα απολύτως. Ας ευχηθούμε ότι όλα αυτά είναι προσπάθειες για μία νέα ισορροπία ενός μαθήματος σύγχρονου. Και κάτι πολύ σημαντικό: ότι πρέπει και τα θρησκευτικά να γίνουν στο σχολείο ένα μάθημα που τα παιδιά θα το παίρνουν στα σοβαρά όπως παίρνουν και όλα τα μαθήματα. Αυτός είναι ο στόχος του Υπουργείου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πολύ σημαντικό αυτό γιατί τα παιδιά όντως, περίπου σαν διάλειμμα το αντιμετωπίζουν…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως αλλά να κάνω κι ένα σχόλιο σ’ αυτό που με ρωτήσατε για να μην θεωρηθεί ότι αποφεύγω. Υπάρχει μία άλλη προσφυγή και της Ιεράς Συνόδου αλλά και κάποιου Μητροπολίτη εναντίον του Υπουργείου Παιδείας όσον αφορά στον Οργανισμό του Υπουργείου. Στον Οργανισμό, δηλαδή το οργανόγραμμα, δηλαδή το πώς λειτουργεί το Υπουργείο Παιδείας, εμείς στους σκοπούς δεν βάλαμε ότι σκοπός του Υπουργείου Παιδείας είναι η καλλιέργεια της θρησκευτικής συνείδησης. Αυτός είναι ένας στόχος της Παιδείας μας. Δεν είναι ένας στόχος του Υπουργείου. Και αυτό αποτυπώνεται σε ένα Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο έχει ελέγξει το ΣτΕ για τη συνταγματικότητα. Και τώρα, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος και ο Μητροπολίτης προσφεύγουν εναντίον του Συμβουλίου της Επικρατείας το οποίο ενέκρινε το Προεδρικό Διάταγμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να περάσουμε τώρα στο νομοσχέδιο που φέρνετε και ουσιαστικά βάζει το θέμα της αξιολόγησης, των Δομών, των βαθμίδων των καθηγητών. Διαβάζω ότι καταργείτε την αξιολόγηση. Ισχύει; Και ότι το Υπουργείο Παιδείας καταργεί την αξιολόγηση παρά το γεγονός ότι ο ΟΟΣΑ και διάφοροι άλλοι λένε ότι πρέπει να αξιολογηθούν.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει ένα περίφημο Προεδρικό Διάταγμα, που οι εκπαιδευτικοί το γνωρίζουν ως το 152, όπου με βάση αυτό αξιολογήθηκαν -σε πολλά εισαγωγικά- διάφοροι εκπαιδευτικοί, ώστε να απολυθούν. Έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είχε στόχο την απόλυση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, αυτό δεν είχε στόχο την απόλυση αλλά η πολιτική του χρήση οδήγησε εκεί. Γι’ αυτό όταν γίναμε Κυβέρνηση επαναφέραμε εμείς τους 2.500 εκπαιδευτικούς που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα. Τη στιγμή που ταυτίζεις με τον οποιονδήποτε τρόπο την όποια αξιολόγηση -ακόμα και τη μικρότερη- με απόλυση, έχεις υπονομεύσει την αξιολόγηση. Εμείς, λοιπόν, καταργούμε αυτό που ιστορικά καθιερώθηκε στην συνείδηση των ανθρώπων ως μία τέτοια διαδικασία. Τι κάνουμε όμως; Αυτό που κάνουμε είναι ότι αρχίζουμε από την αυτοαξιολόγηση των σχολείων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με ποιον τρόπο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είμαι σίγουρος ότι το κάνετε και σεις, ότι το κάνουμε όλοι μας, από τις οικογένειες μέχρι πιο περίπλοκους θεσμούς. Στην αρχή της σχολικής χρονιάς, ο Σύλλογος Διδασκόντων κάνει έναν κατάλογο προβλημάτων που θεωρεί ότι θα πρέπει να αντιμετωπίσει, διότι έχει μία τεράστια εμπειρία από τις προηγούμενες χρονιές. Και λέει: να δούμε λίγο το θέμα της διαρροής, να δούμε λίγο το θέμα του τάδε μαθήματος γιατί φαίνεται ότι δεν τα πάμε καλά. Και απευθύνεται σε αυτές τις Δομές, στις Δομές που εμείς ιδρύουμε τώρα. Δομές στις οποίες υπάρχουν και σχολικοί σύμβουλοι αλλά και ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, κτλ. Έρχονται, λοιπόν, εκεί οι προγραμματισμοί και οι αποτιμήσεις των σχολείων, και με έναν προγραμματισμό, λέμε παραδείγματος χάριν: «θα πάμε τώρα τέσσερις φορές σε αυτό το σχολείο γιατί έχει ένα πρόβλημα bullying». Στο bullying δεν θα πάει αυτός που είναι ειδικός στη διδασκαλία των μαθηματικών. Θα πάει ένας Ψυχολόγος ή ένας Κοινωνικός Λειτουργός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα τεράστιο θέμα το οποίο δεν μπορούμε και να το αντιμετωπίσουν οι καθηγητές …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα γι’ αυτό σας λέω ότι οι εκπαιδευτικοί είναι αφημένοι στο έλεος τόσα χρόνια και διάφοροι θέλουν να τους αξιολογήσουν κουνώντας το δάχτυλο. Δεν γίνονται αυτά. Άρα, τι κάνουμε; Έχουμε τα σχολεία που εκφράζουν τις ανάγκες τους και Δομές που ιδρύουμε με σκοπό να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες αυτές και στο τέλος της χρονιάς να δούμε δύο πράγματα: Πρώτον, υπήρξε αντιμετώπιση των αρχικών προβλημάτων; Και, δεύτερον, οι Δομές που εμείς ιδρύουμε ανταποκρίθηκαν όπως έπρεπε να ανταποκριθούν;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επίτευξη στόχων ουσιαστικά. Θα ελέγξετε αν επιτεύχθηκαν οι στόχοι που τέθηκαν στην αρχή της χρονιάς. Η αξιολόγηση, όμως, του εκπαιδευτικού έργου των καθηγητών, η αποδοτικότητα τους; Γιατί, ναι, είναι στο δημόσιο τομέα, αλλά επειδή είναι σε έναν κρίσιμο τομέα, θα πρέπει να ελέγχεται και η απόδοσή τους. Έχουν να κάνουν με παιδιά, έχουν να κάνουν με διδασκαλία. Θέλω να πω ότι δεν πρέπει να είναι στο απυρόβλητο κανένας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πω. Να αρχίσουμε με το θέμα της αυτοαξιολόγησης των σχολείων και της αξιολόγησης των στελεχών, δηλαδή αυτοί που είναι πάνω από τους Διευθυντές, είναι 20.000 άτομα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι οποίοι έχουν και την ευθύνη να ελέγξουν και να αξιολογήσουν το έργο των εκπαιδευτικών.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι των εκπαιδευτικών. Έχουν την ευθύνη να αποτιμήσουν τη λειτουργία του σχολείου. Τώρα έχουμε 130.000 - 150.000 εκπαιδευτικούς. Εμείς λέμε ότι αυτοί οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να αξιολογηθούν αλλά, αυτή τη στιγμή, όλη η έμφαση πρέπει να δοθεί στην αυτοαξιολόγηση των σχολείων και στην αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης. Και θέλω να σας ρωτήσω και εγώ τώρα κάτι, ως άτομα που έχετε μία ευαισθησία στην κοινωνία. Πείτε μου, πότε η Πολιτεία ήταν συνεπής στις υποχρεώσεις της ως προς τους εκπαιδευτικούς; Όταν η Πολιτεία δεν είναι συνεπής, με ποιο ηθικό δικαίωμα έρχεται και λέει «εσύ δεν κάνεις καλά το μάθημα κτλ»; Εγώ λέω: Κάνε τις Δομές που κάνουμε τώρα και άρχισε ένα εθνικό σχέδιο επιμόρφωσης, γιατί οι εκπαιδευτικοί μας έχουν να επιμορφωθούν πολλά χρόνια…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βάζετε λοιπόν το πλαίσιο
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα με συγχωρείτε, μονά-ζυγά δεν μπορεί να κερδίζει η Πολιτεία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βάζετε λοιπόν το πλαίσιο, βάζετε και τους στόχους, δημιουργούνται και νέα όργανα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως δημιουργούνται νέα όργανα. Λέω, λοιπόν, ότι έχουμε να κάνουμε πάρα πολλή δουλειά ώστε να κανονικοποιηθεί το σύστημα, ο κόσμος να πιστέψει ότι αυτές οι διαδικασίες αποτίμησης δεν έχουν κανέναν τιμωρητικό χαρακτήρα αλλά έχουν βελτιωτικό χαρακτήρα και μετά να δούμε άλλα πράγματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε, λοιπόν, ότι μέχρι η Πολιτεία να γίνει συνεπής στο πώς αντιμετωπίζει τους καθηγητές, η διαδικασία της αξιολόγησης παγώνει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι στην ημερήσια διάταξη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλοί, όμως, λένε κύριε Γαβρόγλου, γιατί να μπει και το θέμα της αξιολόγησης τώρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί το λένε άραγε; Γιατί, ξέρετε, εμείς έχουμε κι ένα ακόμα πρόβλημα στα σχολεία μας κι ευχαριστώ που μου δίνετε την ευκαιρία να το πω. Ξέρετε ότι έχουμε πάρα πολλούς γονείς που πάνε στα σχολεία κουνώντας το δάχτυλο και λένε στους εκπαιδευτικούς πώς να κάνουν τη δουλειά τους;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτή είναι η νοοτροπία της ελληνικής οικογένειες συχνά…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχει όμως μια σημασία. Ας αφήσουμε τους εκπαιδευτικούς να κάνουν τη δουλειά τους. Είναι εκπαιδευτικοί και δουλεύουν κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εδώ, λοιπόν, εσείς ως Πολιτεία προστατεύετε τον εκπαιδευτικό υπό την έννοια ότι ο γονέας να μπορεί να πάει σε ένα όργανο και να του πει «ξέρετε έχω πρόβλημα με τον καθηγητή δάσκαλο»;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, έχουμε πολλά τέτοια περιστατικά τα οποία αντιμετωπίζονται. Υπάρχουν και ορισμένα τα οποία δεν αντιμετωπίζονται. Υπάρχει ο Σύλλογος Γονέων καταρχάς που είναι ένα θεσμικό όργανο και έχει σχέση με το Σύλλογο Διδασκόντων και με τον Διευθυντή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε κάποια σχολεία λειτουργεί πάρα πολύ σωστά αλλά σε κάποια άλλα είναι ανύπαρκτος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχετε απόλυτο δίκιο, αλλά καταλαβαίνετε ότι στην κοινωνία μας κάπως λειτουργούν τα πράγματα με αυτόν τον τρόπο. Και ξέρετε, έχουμε και εξαιρετικά συγκινητικές συνεδριάσεις όταν προσπαθούν και οι γονείς να προστατεύσουν τους εκπαιδευτικούς. Πάντως, ως προς τα προβλήματα που έχουν οι γονείς υπάρχουν τα θεσμικά τους όργανα για να τα μεταφέρουν. Βεβαίως οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι πολύ ευαίσθητοι σε αυτά τα προβλήματα, αλίμονο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αξιολόγηση, όμως, πότε θα μπει κ. Γαβρόγλου; Έχετε ένα χρονικό ορίζοντα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, γιατί πρέπει να αυτοαξιολογηθούμε και εμείς. Του χρόνου τέτοια εποχή που θα έχουμε διανύσει και το πρώτο χρόνο αυτής της διαδικασίας θα δούμε πόσο καλά λειτουργεί αυτό το σύστημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κρίνετε όμως την αναγκαιότητα να υπάρχει αξιολόγηση; Δηλαδή, αν ένας εκπαιδευτικός δεν κάνει καλά τη δουλειά του, θα πρέπει να συνεχίσει να έχει τη θέση του;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ 2: Να διαχωρίσουμε κάτι εδώ κ. Γαβρόγλου. Πέρα από την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, του δασκάλου, σε σχέση με την επίδοσή του μέσα στην τάξη, υπάρχουν κι άλλα θέματα που μπορεί να συγχέονται μερικές φορές με μία παραβατικότητα, με κάτι άλλο. Να το διαχωρίσουμε λίγο. Όταν ένας καθηγητής καταγγελθεί για κάτι το οποίο είναι παραβατικό ή οτιδήποτε άλλο, τότε υπάρχει παρέμβαση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει παρέμβαση και μάλιστα είναι και πάρα πολύ αυστηρή. Έχουμε ζητήσει να παραιτηθούν διάφοροι κι έχουν παραιτηθεί την επομένη…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν κάποιος δεν παραιτηθεί δηλαδή;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε διοικητικές ποινές που του αφαιρούν την δυνατότητα να κάνει μάθημα. Υπάρχουν ακραίες περιπτώσεις και δεν υπάρχει θέμα σ’ αυτό. Το θέμα είναι το εξής: δεν θέλω να φανεί ότι καλύπτω πράγματα τα οποία δεν είναι σωστά. Πράγματι, σε 150.000 εργαζόμενους υπάρχουν και άνθρωποι που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, άνθρωποι που είναι τεμπέληδες κτλ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτοί, όμως, συνεχίζουν να πληρώνονται. Στον ιδιωτικό τομέα αν κάποιος δεν κάνει σωστά τη δουλειά του και αξιολογηθεί αρνητικά από την επιχείρηση θα πάψει να έχει τη δουλειά του.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σωστό, μόνο που πρέπει να δούμε και εμείς ποιος είναι αυτός που ορίζει ότι δεν κάνεις καλά τη δουλειά σου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τους όρους και τα κριτήρια, δηλαδή.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί, μπορεί να υπάρχει ένας περίεργος μακαρθισμός στα καλά καθούμενα. Αυτά θα τεθούν όταν αρχίσουμε σιγά, σιγά, να δεχόμαστε μία κουλτούρα αποτίμησης, η οποία κουλτούρα αποτίμησης αρχίζει ήδη τώρα με την αυτοαξιολόγηση του σχολείου. Ξέρετε η λογική του ότι ο Σύλλογος Διδασκόντων αυτοαξιολογείται και αυτοβελτιώνεται είναι ένα τεράστιο βήμα μπροστά στην κοινωνία. Είμαι σίγουρος ότι το έχετε και εσείς ως εργαζόμενοι σε έναν εξαιρετικά περίπλοκο θεσμό, εδώ. Δεν είναι ένα πράγμα που είναι μόνο προσωπικό. Είναι ένα πράγμα που είναι συλλογικό. Αυτό, λοιπόν, καθιερώνουμε με το σχέδιο νόμου που καταθέτουμε. Έχουμε τεράστια εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς κι επίσης το έχουμε διαβουλευτεί αυτό πολύ αναλυτικά. Και οι Δομές με το νέο προσωπικό που θα προσλάβουμε νομίζουμε ότι θα έχουν θετικό αποτέλεσμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μας είπατε για την επιλογή στελεχών και την αξιολόγησή τους. Πώς θα γίνεται αυτή η επιλογή στελεχών; Δηλαδή, αξιολογούνται πια τα στελέχη, αναβαθμίζεται ο Σύλλογος των Διδασκόντων; Πώς θα επιλέγονται αυτοί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχάς αν βάλετε μέσα και τους Διευθυντές, τα στελέχη που αξιολογούνται είναι ένας αριθμός γύρω στους 20.000. Οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, που έως τώρα ήταν κυβερνητικές επιλογές, για πρώτη φορά με δική μας πρωτοβουλία θέλουμε πλέον να περνάνε μέσα από μία διαδικασία μοριοδότησης και συνέντευξης από ένα Κεντρικό Συμβούλιο Επιλογής στο οποίο θα υπάρχουν καθηγητές πανεπιστημίου και θα προεδρεύει ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα ουσιαστικά είναι και αυτή από τη φύση της μία αυτόματη αξιολόγηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι ένας τρόπος, αλλά είναι και η συνέντευξη η οποία, παρόλο που έχει ένα εξαιρετικά αμαρτωλό παρελθόν, αν γίνεται σωστά…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: …γιατί μπορεί να έχεις τα τυπικά προσόντα αλλά αν δεν μπορείς να μπεις μέσα στην τάξη…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ2: …κι επειδή η πρακτική του παρελθόντος έχει δείξει ότι πολλά φωτογραφικά θα μπορούσαν να υπάρξουν σε τέτοιες περιπτώσεις, το θέμα είναι να διασφαλίσετε τη διαφάνεια και την αξιοκρατία λειτουργίας αυτού του συστήματος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτός είναι ο στόχος, έχετε απόλυτο δίκιο. Πιστεύουμε ότι η συμμετοχή εκπροσώπων του ΑΣΕΠ, καθηγητών Πανεπιστημίου, εκπροσώπων του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης στα όργανα αυτά, θα συμβάλλει. Εγώ δεν σας λέω ότι δεν θα γίνουν και παρατράγουδα -σε πολλά εισαγωγικά- για να είμαστε απολύτως ειλικρινείς, αλλά ο στόχος δεν είναι αυτός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μας δίνετε το κέλυφος, μας δίνετε το πεδίο όπου θα δοθεί η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να κάνουν το έργο τους με τα στελέχη με τους στόχους και την αξιολόγηση. Εκπαιδευτικούς έχουμε όμως; Συζητάμε κάθε χρονιά για τις προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών -γιατί είναι μια αμαρτία όλη αυτή η διαδικασία των μη μόνιμων εκπαιδευτικών- κι έρχεται και ο ΟΟΣΑ και λέει γιατί δεν προσλαμβάνετε μόνιμο προσωπικό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχάς να χαιρετήσουμε το γεγονός ότι μετά από πολλά χρόνια καταφέραμε μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις να αποτυπωθεί αυτό και την έκθεση του ΟΟΣΑ και στην δημόσια τοποθέτηση της κ. Γκαμπριέλα Ράμμος, της αναπληρώτριας Γενικής Γραμματέως του ΟΟΣΑ, την περασμένη Πέμπτη. Έχει πολύ μεγάλη σημασία να καταλάβουν και οι ακροατές ότι οι εκθέσεις του ΟΟΣΑ δεν είναι ανεξάρτητες από διαπραγματεύσεις που γίνονται με εκπροσώπους ενός κράτους-μέλους. Εδώ, λοιπόν, είχαμε το 2011 μία έκθεση πάρα πολύ προβληματική. Το αναγνώρισε αυτό ο ΟΟΣΑ κι έχει ανατρέψει τη λογική της έκθεσης του 2011. Συνήθως οι εκθέσεις του ΟΟΣΑ είναι για περίπου μία δεκαετία. Τώρα, πολύ νωρίτερα, έχουμε μία νέα έκθεση. Σε αυτήν την έκθεση έχει πράγματα από τα οποία εμείς αποκλίνουμε, για να είμαστε και συνεννοημένοι. Υπάρχουν, όμως, και πολλές συγκλίσεις. Αυτό όμως που έχει σημασία είναι ότι αναγνωρίζει ο ΟΟΣΑ ότι προϋπόθεση για να γίνει οτιδήποτε, ακόμη κι αυτά για τα οποία αποκλίνουμε, είναι η μεγαλύτερη χρηματοδότηση και οι διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά σε σύμπλευση με τους δανειστές μας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχει πολύ μεγάλη σημασία να κατοχυρώσουμε όλοι την ανεξαρτησία του ΟΟΣΑ. Εμείς, συζητάμε με τον ΟΟΣΑ ξεχωριστά από ό,τι συζητάμε με τους θεσμούς. Το θέμα των προσλήψεων έχει απόλυτη σχέση με τις συζητήσεις που κάνουμε με τους θεσμούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι προτεραιότητα; Έχετε ένα χρονοδιάγραμμα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι απόλυτη προτεραιότητα. Έως τον Οκτώβριο το αργότερο θα ανακοινώσουμε και τον αριθμό και το σύστημα μονίμων διορισμών. Ήδη είμαστε σε συνεννόηση με τις Ομοσπονδίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι ανάγκες ποιες είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι ανάγκες είναι πάρα πολλές. Δεν θέλω να σας απαντήσω ως προς τον ακριβή αριθμό. Οι εκπαιδευτικοί μας σήμερα, ξέρετε, κάνουν τους τραπεζοκόμους, τους παιδονόμους, τους διοικητικούς…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέει εδώ μία συνάδελφος ότι δεν υπάρχει τραπεζοκόμος και αναγκάζεται στο ολοήμερο ο δάσκαλος να κάνει τον τραπεζοκόμο…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όταν μου λένε οι θεσμοί «γιατί δεν αυξάνετε τις ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών;» τους λέμε «ξέρετε πόσες δουλειές κάνουνε;». Κάνουν ακόμη και τους ψυχολόγους… Πόσα πράγματα να κάνουν;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει βέβαια και το κομμάτι των παιδιών που θα πρέπει να απολαμβάνει όλων αυτών των δικαιωμάτων και παροχών. Δηλαδή το ολοήμερο να είναι κανονικό ολοήμερο, να μπορούν να τρώνε εκεί τα παιδιά. Αν ο δάσκαλος, σωστά αρνηθεί να το κάνει για τον οποιοδήποτε λόγο, και για λόγους ασφαλείας και για οποιοδήποτε λόγο…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κι εδώ πρέπει να χαιρετήσουμε την προσπάθεια των εκπαιδευτικών γιατί το κάνουνε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: …και πραγματικά είναι μεγάλη η συμβολή τους, όταν όμως, δεν γίνεται, στην ουσία καταργείται η ουσία του ολοήμερου σχολείου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχετε απόλυτο δίκιο. Υπάρχει ένα σύνολο μεταρρυθμίσεων, μεταρρυθμίσεων που ορισμένα κομμάτια τους είναι κατακτημένα στην Ευρώπη, σε άλλα είμαστε πολύ πιο μπροστά, σε άλλα δεν είμαστε. Γι’ αυτά χρειάζονται και χρήματα και διορισμοί. Για εμάς είναι το πρώτο θέμα στην ατζέντα τώρα με το τέλος της τέταρτης αξιολόγησης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οπότε τον Οκτώβριο θα έχουμε εικόνα του αριθμού και του τρόπου διορισμού
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και θέλω να πω κάτι άλλο, νομίζω και στην εκπομπή σας έχετε αναφερθεί στο αναπτυξιακό σχέδιο που παρουσιάζει ο κ. Τσακαλώτος στο Eurogroup της Παρασκευής. Στο αναπτυξιακό σχέδιο και τα δύο αυτά στοιχεία έχουν μπει ως πρώτες προτεραιότητες κι έχουν μπει ως προϋποθέσεις και οι θεσμοί δεν είχαν πρόβλημα με αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει περίπτωση να μπουν σχολικά γεύματα σε όλα τα σχολεία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα σχολικά γεύματα όπως ξέρετε είναι μία πρωτοβουλία του Υπουργείου Εργασίας. Είμαστε σε συνεχή συνεργασία με την κ. Φωτίου. Τα σχολικά γεύματα άρχισαν πιλοτικά από λίγα σχολεία κι έχουν επεκταθεί σε χιλιάδες σχολεία τώρα. Είναι ένα πρόγραμμα για το οποίο είμαστε εξαιρετικά περήφανοι και είναι ένα πρόγραμμα που θα επεκταθεί και του χρόνου σε ακόμα περισσότερα σχολεία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Νέα Β’ Λυκείου θα έχουμε από Σεπτέμβρη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νέα προσέγγιση στο Λύκειο θα έχουμε από τον Σεπτέμβριο, μαζί με ένα σύνολο προσεγγίσεων και ως προς το περιεχόμενο και ως προς τους τρόπους διδασκαλίας.