29-05-20 Νίκη Κεραμέως προς Νίκο Φίλη: "Εμείς βρίσκουμε λύση σε κάθε πρόβλημα, εσείς ψάχνετε πρόβλημα σε κάθε λύση."
Την πορεία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και της σταδιακής επαναλειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων, καθώς και όλα τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την προστασία των προσωπικών δεδομένων της εκπαιδευτικής κοινότητας κατά την παροχή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης παρέθεσε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κα Νίκη Κεραμέως, απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του υπεύθυνου τομέα Παιδείας και Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ, κ. Νίκου Φίλη.
Η Υπουργός αναφέρθηκε στην απέχθεια της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για οτιδήποτε άπτεται του ιδιωτικού τομέα. «Λέτε ότι υπάρχουν κίνδυνοι από τη δωρεάν παραχώρηση από τη Cisco της πλατφόρμας της κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Και ότι η εναλλακτική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν να αναλάβουν εξ ολοκλήρου το έργο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης οι αρμόδιοι δημόσιοι φορείς. Κ. Φίλη, όταν προετοιμαζόμασταν για την πανδημία, στους δημόσιους φορείς στραφήκαμε, στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Αλλά ξέρετε πώς μας το παραδώσατε το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο; Θα έπρεπε να ξέρετε, Υπουργός Παιδείας ήσασταν. Μπορούσε να σηκώσει περίπου 500 ταυτόχρονους χρήστες. Επαναλαμβάνω 500. Θυμάστε πόσους μαθητές έχουμε; Πάνω από 1.400.000. Ποια εναλλακτική πρόταση ακριβώς κ. Φίλη; Αυτή είναι σοβαρά τώρα η εναλλακτική σας πρόταση; Μία λύση που καλύπτει 500 μαθητές από το 1,4 εκ. μαθητές της χώρας; Ευτυχώς που δεν κληθήκατε εσείς να την εφαρμόσατε, γιατί θα αφήνατε 1,4 εκατ. μαθητές στο σκοτάδι.»
Και συνέχισε: «Και παράλληλα με όλη τη διαχείριση της κρίσης, φροντίσαμε και να ενισχύσουμε το ΠΣΔ. Εσείς: υποχρηματοδότηση του ΠΣΔ, και μέχρι 500 ταυτόχρονους χρήστες, και εμείς επέκταση από ένα κεντρικό εξυπηρετητή (server) σε πάνω από 10 δίκτυα, με σημαντικά αποτελέσματα στη λειτουργικότητα των ηλεκτρονικών μαθημάτων με τη συμβολή του ΕΔΥΤΕ και Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Και δεν σταματήσαμε εκεί: έχουμε ήδη υποβάλει αίτημα προς το Διόφαντο και το ΕΔΥΤΕ και για το επόμενο μεγάλο βήμα: τη δημιουργία ενός κεντρικού συστήματος (υπολογιστικού νέφους) που θα μπορέσει σιγά σιγά να καλύψει όλες τις δραστηριότητες των εκπαιδευτικών μας δομών. Πάμε όμως να δούμε και τα ζητήματα εξοπλισμού στα σχολεία. Τον Ιούλιο του 2019, παραδώσατε τη διακυβέρνηση της χώρας με 4500 φορητές συσκευές στα σχολεία. Και εμείς μέσα σε μόλις 2 μήνες της πανδημίας, φροντίσαμε για τον επιπλέον εξοπλισμό 20.000 συσκευών μέσω δωρεών, και έχουμε ήδη δρομολογήσει διαδικασίες ΕΣΠΑ για άλλες 48.800. Σχεδόν 70.000 συσκευές σε μόλις λίγους μήνες, όταν επί των ημερών σας υπήρχαν μόλις 4500.»
Στη συνέχεια, η Υπουργός εξήγησε ότι η παραμετροποιημένη στις ανάγκες του Υπουργείου Παιδείας πλατφόρμα εταιρείας παρέχεται δωρεάν και μέχρι τον Ιούλιο. «Δεν απαιτείται ούτε όνομα, ούτε e-mail για να συνδεθεί ο μαθητής. Αρκεί ένα ψευδώνυμο για να συνδεθεί στην ψηφιακή του τάξη. Δεν υπάρχει καμία χρήση προσωπικών δεδομένων εκτός του σκοπού της συγκεκριμένης παροχής, και προβλέπεται η τήρηση της ενωσιακής και ελληνικής νομοθεσίας για τα προσωπικά δεδομένα, για τα οποία φαίνεται όψιμα να ανησυχείτε.»
Ως προς την προστασία προσωπικών δεδομένων, η κυρία Κεραμέως αποσαφήνισε ότι το Υπουργείο Παιδείας δεν έμεινε, από την ανάληψη της Υπουργίας της, ούτε μία ώρα χωρίς Υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων (DPO). «Εσείς όμως; Με ψηφισμένο τον Κανονισμό GDPR, θα μπορούσατε να έχετε ορίσει DPO εφόσον τόσο ανησυχούσατε για τα προσωπικά δεδομένα. Δεν το κάνατε πότε όσο ήσασταν Υπουργός. Αλλά και όταν κατέστη υποχρεωτικό τον Μάιο 2018, ορίσατε DPO; Πάλι όχι, πάρα μήνες αργότερα. Μάλλον κάποιοι άλλοι άφηναν ανοχύρωτο το Υπουργείο.».
Θέτοντας ένα ευρύτερο πλαίσιο, η Υπουργός αναρωτήθηκε: «Γιατί βρισκόμαστε εδώ σήμερα; Γιατί δεν θέλατε εξ αρχής την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Την πολεμήσατε λυσσαλέα. Αντί να συστρατευθείτε στην εθνική προσπάθεια τους μήνες της κρίσης, τους μήνες της πανδημίας, αντιταχθήκατε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Και όλο ψάχνατε προβλήματα. Λύσεις ποτέ. Μόνο προβλήματα.»
«Και τι θα θέλατε λοιπόν; Να αφήσουμε τα παιδιά έξι μήνες στο σκοτάδι; Ποια είναι η αντιπρότασή σας; Ποια είναι, εν τέλει, η αντίρρησή σας; Από τις 11 Μαΐου που επαναλειτούργησε η Γ’ Λυκείου και εν συνεχεία όλο το Γυμνάσιο και το Λύκειο δεν παρατηρήθηκε ούτε ένα κρούσμα στα σχολεία. Κι αυτό σας ενοχλεί;»
Στη συνέχεια, η κυρία Κεραμέως παρέθεσε μερικά από τα σημεία αντίρρησης που έχει εκφράσει κατά καιρούς η Αξιωματική Αντιπολίτευση. «Σας ενοχλεί που οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν εξαιρετικά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Σας ενοχλεί που πέτυχε -όχι η κυβέρνηση αλλά- η χώρα και η εκπαιδευτική κοινότητα μία μεγάλη νίκη. Σας ενοχλεί που οι τρεις πάροχοι κινητής τηλεφωνίας παραχώρησαν δωρεάν πρόσβαση στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το Υπουργείο Παιδείας για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Προτιμάτε να επιβαρύνεται ο πολίτης ή να αποκλείονται μαθητές από την πρόσβαση στην εκπαίδευση; Σκοτάδι και εκεί; Χθες σας ενόχλησε και το γεγονός ότι δήθεν το 60% δεν πηγαίνει στο σχολείο. Για την ακρίβεια, το ποσοστό συμμετοχής στο Γυμνάσιο και στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου πλησιάζει το 50%. […..] Σε κάθε περίπτωση όμως: Τι μέριμνα έχετε για το 50% περίπου που πηγαίνει σχολείο; Και τι μέριμνα για τους άλλους μισούς που δεν πηγαίνουν, προκειμένου να προστατεύσουν την ατομική, οικογενειακή και δημόσια υγεία; Για τους μεν παρόντες προτείνατε να μην ανοίξει το σχολείο, για τους δε αναγκαστικά απόντες δεν θέλετε την μετάδοση του μαθήματος από την τάξη. Χαρακτηριστικός ΣΥΡΙΖΑ. Αρνητισμός παντού. Όλοι, πάλι, στο σκοτάδι», τόνισε χαρακτηριστικά η Υπουργός.
Στη συνέχεια, αποκατέστησε, για ακόμη μία φορά, την αλήθεια σχετικά με την προστασία προσωπικών δεδομένων. Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει βγάλει ανακοίνωση όπου αναφέρεται ότι έγιναν αλλαγές στη νομοθετική διάταξη (προ της κατάθεσής της) «μετά από συμβουλευτική σύσταση της Αρχής». Και προσέθεσε: «Βέβαια λέει και κάτι άλλο η Αρχή, που κατά την προσφιλή σας τακτική της παραπληροφόρησης ΔΕΝ το αναφέρετε καν «Ο σκοπός της συγκεκριμένης επεξεργασίας που συνίσταται στην παροχή εκπαίδευσης είναι κατ’ αρχήν νόμιμος»!»
Για τη μετάδοση του μαθήματος μέσα από την τάξη, η κυρία Κεραμέως είπε: «Ήμουν εξαρχής ξεκάθαρη στο θέμα της μετάδοσης μαθημάτων. Όταν η Πολιτεία προβλέπει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουν εκτός σχολείου για προληπτικούς λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας, είναι και αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας να προβλέψει τη δυνατότητα για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία εξ αποστάσεως.»
Και ξεκαθάρισε ότι έγιναν όλα τα αναγκαία βήματα: συγκεκριμένη ρύθμιση στη Βουλή, Υπουργική Απόφαση κατ’ εφαρμογή της διάταξης, εφαρμοστική εγκύκλιος, έκθεση εκτίμησης αντικτύπου, μέριμνα για την προστασία όλων των δικαιωμάτων της εκπαιδευτικής κοινότητας, ενημέρωση όλων των μελών της.
Η Νίκη Κεραμέως έκανε ειδική αναφορά στο σημείο της επίκαιρης ερώτησης που αφορά σε άλλες χώρες. «Λέτε ότι η ρύθμιση αυτή δεν συναντάται σε κανένα εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο. Έχετε εικόνα τι γίνεται στον κόσμο κ. Φίλη; Και δεν θα σας πάω σε χώρες όπως η Αμερική, όπου αυτό το σύστημα εφαρμόζεται εκτενώς στην εκπαίδευση. Ξέρετε για παράδειγμα ότι το σύστημα αυτό – της ζωντανής μετάδοσης του μαθήματος – εφαρμόζεται εδώ και χρόνια στην Ολλανδία για παιδιά με σοβαρές ασθένειες που πρέπει να απουσιάσουν; Αδιάβαστοι πάλι, κύριε Φίλη.»
Η Υπουργός ολοκλήρωσε τη δευτερολογία της, λέγοντας: «Μετά λύπης μου είδα άλλη μία επίκαιρη ερώτησή σας που, αντί να συμβάλει στο διάλογο, ψάχνει μόνο να βρει προβλήματα. Εμείς βρίσκουμε λύση σε κάθε πρόβλημα, εσείς ψάχνετε πρόβλημα σε κάθε λύση. Έχετε παραμείνει στη στείρα αντιπαράθεση, στο ΣΥΡΙΖΑ του όχι σε όλα. Όλη η χώρα άλλαξε, πήγε μπροστά, εσείς μείνατε, απλώς, ίδιοι. Χτες κατατέθηκε ένα νομοσχέδιο με συγκεκριμένες προτάσεις για τη συνολική αναβάθμιση του σχολείου, από κάτω προς τα πάνω. Και εσείς καλείτε σε συλλαλητήριο τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι όμως δεν σας ακολουθούν. Αλλά δεν συζητάτε επί της ουσίας. Γιατί πού να βγείτε να πείτε ότι είστε αντίθετοι στα εργαστήρια δεξιοτήτων στο σχολείο, στο να προσφέρει το σχολείο ήπιες δεξιότητες, δεξιότητες ζωής, δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης, πού να βγείτε να πείτε ότι είστε αντίθετοι στην ενίσχυση της πληροφορικής, των ξένων γλωσσών, σε ρυθμίσεις για την καταπολέμηση του bullying, στην αξιολόγηση; Ελπίζω έστω την Δευτέρα που θα ξεκινήσει η συζήτηση του νομοσχεδίου να ακούσουμε κάποιες προτάσεις, και όχι απλά προσχηματικά προβλήματα σε όλα.».