Απαντήσεις σε επίκαιρες ερωτήσεις Βουλευτών έδωσε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης. Πρόκειται για τις ερωτήσεις:
- Του Βουλευτή Αργολίδας της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννη Ανδριανού προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου στην Αργολίδα.
- Του Βουλευτή Ηρακλείου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ κ. Βασιλείου Κεγκέρογλου προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, σχετικά με την ανάγκη κάλυψης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Ερώτηση κ. Βασιλείου Κεγκέρογλου
Ακολουθούν οι απαντήσεις του Υπουργού:
Ίδρυση και λειτουργία Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου στην Αργολίδα
Κύριε συνάδελφε, το αίτημα της ίδρυσης και λειτουργίας Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου στην Αργολίδα είναι ώριμο και έχει δρομολογηθεί. Επαναλαμβάνω, είναι ώριμο και έχει δρομολογηθεί. Υπήρξε μάλιστα συνάντηση του Συλλόγου Γονέων του Ειδικού Γυμνασίου με παράγοντες του Υπουργείου, με τον σύμβουλο κ. Κασσιανό, στον οποίο αναφερθήκατε ήδη.
Όπως ξέρετε, η χρονολογική σειρά των ενεργειών της διοίκησης, για τις οποίες έχετε ενημερωθεί, είναι η εξής.
Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Αργολίδας στα τέλη Ιουλίου του ’15 έκανε έγγραφο στην Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου με το οποίο ζητούσε να ιδρυθεί, να λειτουργήσει και να προσαρμοστούν Λυκειακές Τάξεις Ειδικής Αγωγής στο υπάρχον Ειδικό Γυμνάσιο Αργολίδας.
Στα τέλη του ’15 η Περιφερειακή Διεύθυνση Πελοποννήσου, με έγγραφό της, εισηγείται θετικά και διαβιβάζει στην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου τον φάκελο, ο οποίος όμως δεν ήταν πλήρης. Δεν είναι γραφειοκρατία αυτό, είναι η αναγκαία νομιμότητα.
Όπως σας έχει ενημερώσει εγγράφως η αρμόδια Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στις ερωτήσεις που έχετε καταθέσει, πρόσφατα ο φάκελος συμπληρώθηκε και εξετάστηκε. Η αξιολόγηση του φακέλου από τη Διεύθυνση της Ειδικής Αγωγής, όπως οι τυπικές προϋποθέσεις, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν υφίσταται το απαιτούμενο νομοθετικό πλαίσιο. Επαναλαμβάνω ότι το αίτημα αφορούσε την αναβάθμιση του υπάρχοντος Ειδικού Γυμνασίου με την προσάρτηση σ’ αυτό λυκειακών τάξεων.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα και με το ν. 4186/2013, θα πρέπει να προχωρήσουμε στην ίδρυση Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου. Γι’ αυτό απαιτούνται μια σειρά πράξεων της διοίκησης, έκδοση εγκυκλίου για την πρόσκληση υποβολής προτάσεων για ίδρυση σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής, έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για τις εξειδικεύσεις σε ομάδες προσανατολισμού και δημιουργία ωρολογίων προγραμμάτων. Όλα αυτά έχουν δρομολογηθεί και ελπίζω ότι σύντομα θα υλοποιηθεί ένα δίκαιο και ώριμο –επαναλαμβάνω- αίτημα, που αφορά την ειδική αγωγή στην Αργολίδα.
Θα ήθελα, τέλος, να σας ενημερώσω, κύριε συνάδελφε, και δι’ υμών την Εθνική Αντιπροσωπεία και τους ενδιαφερόμενους πολίτες, ότι έχουμε προχωρήσει και σε άλλες ρυθμίσεις που διευκολύνουν την ειδική επαγγελματική εκπαίδευση. Μια απ’ αυτές είναι να δοθεί η δυνατότητα, το δικαίωμα στα παιδιά άνω των δεκαοκτώ ετών, που έχουν αξιολογηθεί ως άτομα με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, να εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των ΚΕΔΔΥ, επομένως να έχουν το δικαίωμα να απευθυνθούν σε αυτό, για να διερευνήσει τις δυνατότητές τους να παρακολουθήσουν και δομές που ανήκουν στη γενική εκπαίδευση, όπως είναι τα ΕΠΑΛ και τα ΕΠΑΣ.
Τέλος, σ’ αυτό το διάστημα εργαζόμαστε για τη θεσμοθέτηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την ίδρυση των ΙΕΚ ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, με την οργάνωση της μαθητείας και των σχολικών συνεταιρισμών. Ο θεσμός των σχολικών συνεταιρισμών επεκτείνεται και στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Ευχαριστώ.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε συνάδελφε, πράγματι καταβάλλουμε μεγάλη προσπάθεια, για να υπάρξει μια αναβάθμιση της ειδικής αγωγής. Δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού τα παιδιά που φοιτούν στα ειδικά σχολεία. Και στις προσλήψεις που θα κάνουμε φέτος ή όποτε γίνουν, το συντομότερο δυνατόν, θα επιδιώξουμε να εφαρμοστεί ο κανόνας, να ξεκινήσουμε από προσλήψεις εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή, κάτι το οποίο το προέβλεπε η νομοθεσία, αλλά ουδέποτε μέχρι στιγμής έχει εφαρμοστεί.
Σε σχέση με το ζήτημα του Τμήματος Θεατρολογίας στο Ναύπλιο, θα ήθελα να πω ότι και για το Τμήμα αυτό, όπως και για όλα τα τμήματα τα πανεπιστημιακά, είτε αυτά είναι ΑΕΙ είτε είναι ΤΕΙ, δεν υπάρχει καμία, μα καμία συγκεκριμένη σκέψη αναδιαμόρφωσής τους ή σύμπτυξής τους. Δεν υπάρχει καμία σκέψη για -όπως λέγεται- «Αθηνά» νούμερο 3. Όλα αυτά τα ζητήματα έρχονται στο χρόνο τους, ενώ η συζήτηση για τη χωροταξική κατανομή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δεν είναι της παρούσης στιγμής. Το βασικό είναι να αναβαθμίσουμε την υφιστάμενη εκπαίδευση και όχι να συρρικνώσουμε τις δομές.
Ευχαριστώ.
Απάντηση στη 2η ερώτηση
Ανάγκη κάλυψης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, νομίζω ότι είστε εκπαιδευτικός ή κατάγεστε από τέτοια οικογένεια ή έχετε κάποια σχέση –αν δεν κάνω λάθος- άρα καταλαβαίνω ότι πέρα από την πολιτική σημασία της ερώτησής σας υπάρχει και ένας ιδιαίτερος λόγος, η σχέση σας με την εκπαίδευση. Νομίζω ότι αυτή ακριβώς η σχέση σας δίνει τη δυνατότητα ενός διαλόγου για την αναζήτηση συναινέσεων στον χώρο της εκπαίδευσης και όχι μιας στείρας αντιπολιτευτικής συζήτησης, που έχει και αυτή τη βάση της πάντοτε, γιατί είναι πολιτική, είναι κοινοβούλιο.
Γνωρίζετε πολύ καλά -είστε παλαιότερος εμού εδώ στην Αίθουσα- ότι τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια των μνημονίων, μειώθηκαν οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση κατά 35% και έχουν οδηγηθεί σε έξοδο από την εκπαίδευση πάνω από τριάντα δύο χιλιάδες εκπαιδευτικοί συν οι μισθολογικές περικοπές και τα άλλα ζητήματα της λεγόμενης τιμωρητικής αξιολόγησης που αναστάτωσαν την εκπαίδευση.
Αυτή την κατάσταση παραλάβαμε και όσα ζήσαμε τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, με πραγματικά κενά, ήταν μια επανάληψη των προηγουμένων ετών, αλλά έχουμε και πρόσθετα προβλήματα να αντιμετωπίσουμε και φέτος. Αυτά τα λέω εισαγωγικώς για να απαντήσω στην ερώτησή σας. Τα προβλήματα θα προκύψουν από το γεγονός ότι για πρώτη φορά δημιουργείται –αυτές είναι οι πληροφορίες μας- νομολογία στο Συμβούλιο της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία οι προσλήψεις αναπληρωτών πρέπει να έχουν ως ελάχιστο κριτήριο και προϋπόθεση τη συμμετοχή τους στους μέχρι τούδε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, δηλαδή το να βρίσκονται στην κατηγορία των εκπαιδευτικών οι οποίοι αξιολογήθηκαν από τους διαγωνισμούς και κρίθηκαν ότι μπορούν να διοριστούν.
Αυτό δημιουργεί μια, δεν θα έλεγα, ανατροπή αλλά πάντως μια νέα πραγματικότητα στους πίνακες προσλήψεων των αναπληρωτών. Εργαζόμεθα από τώρα στο Υπουργείο, με βάση και αυτό το νέο δεδομένο, ούτως ώστε τον Σεπτέμβριο τα σχολεία να λειτουργήσουν στην ώρα τους, από την πρώτη στιγμή, χωρίς να χαθεί καμία διδακτική ώρα, με το διδακτικό προσωπικό στις θέσεις που μπορούμε να διασφαλίσουμε, με τη μεγαλύτερη δυνατή πληρότητα.
Νομίζω ότι και οι εξελίξεις στην οικονομία θα βοηθήσουν να προχωρήσουμε και σε ένα πρόγραμμα μαζικών διορισμών για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια. Άλλωστε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει 590 εκατομμύρια περισσότερα από πέρυσι, προκειμένου να ενισχύσουμε το μεγάλο πρόβλημα που αφορά τις υποδομές.
Θα μπορούσα να αναφερθώ και σε άλλα ζητήματα. Υπενθυμίζω ότι φέτος είχαμε ρεκόρ προσλήψεων αναπληρωτών, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, και μεγάλο αριθμό προσλήψεων στην ειδική αγωγή. Παρ’ όλα αυτά έχουμε κενά και τα κενά αυτά -πρέπει να το πούμε- σε σημαντικό βαθμό -όχι καθ’ ολοκληρίαν- οφείλονται στα λεγόμενα «πλασματικά κενά». Έχουμε στο Υπουργείο, μετά από μεγάλη προσπάθεια που κάναμε, συγκεντρώσει τέτοιες περιπτώσεις, που δεν είναι περιπτώσεις εδώ και εκεί, είναι σε μεγάλο βαθμό μερικές χιλιάδες ώρες. Η πρώτη καταγραφή δείχνει δεκατρεισήμισι χιλιάδες ώρες γραμματειακής υποστήριξης. Δείχνει δύο χιλιάδες τμήματα με κάτω από δέκα μαθητές.
Αρκετά από αυτά έχουν έναν, δύο, τρεις μαθητές. Θα μου πείτε «υπάρχουν τμήματα με είκοσι επτά μαθητές». Το δέχομαι. Δείτε, λοιπόν, αυτήν τη δυσαρμονία, αυτήν την κακή πραγματικότητα που υπάρχει στον χώρο της εκπαίδευσης.
Δεν θέλω να κατηγορήσω κανέναν. Οι εκπαιδευτικοί δίνουν τη ζωή τους για τα σχολεία. Χάρη σε αυτούς λειτουργούν τα σχολεία. Χάρη σε αυτούς υπάρχει μία σχέση εμπιστοσύνης με τα παιδιά. Το γεγονός, όμως, ότι υπάρχει μία κατηγορία εκπαιδευτικών, οι οποίοι, αξιοποιώντας πελατειακά δίκτυα, έχουν βγει εκτός τάξης και είναι στη διάθεση των διευθύνσεων ή στις λεγόμενες «γραμματειακές υποστηρίξεις», αυτό δείχνει ότι και μαζικούς διορισμούς να κάνουμε φέτος, εάν δεν αλλάξουμε, η εκπαίδευση θα μοιάζει με πιθάρι χωρίς πάτο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε και τη δευτερολογία σας.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Τελειώνω αμέσως, κύριε Πρόεδρε.
Στα συγκεκριμένα, τα οποία αναφέρατε, στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου πραγματοποιήσαμε οχτακόσιες οχτώ προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Ειδικότερα, στο 1ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Άνω Βιάννου, σύμφωνα με τα στοιχεία του «MySchool» -είναι το περιφερειακό σύστημα του Υπουργείου- υπάρχουν δύο τμήματα, ένα κλασικό κι ένα ολοήμερο, με τριάντα τρία προνήπια και νήπια, στα οποία υπηρετούν τρεις εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων δύο μόνιμοι και ένας αναπληρωτής από τις 27 Νοεμβρίου 2015.
Όπως με ενημερώνει ο αρμόδιος Περιφερειακός Διευθυντής Κρήτης, τα κενά στα νηπιαγωγεία του Νομού σας είναι ένα κενό στα πρωινά και είκοσι δύο στα ολοήμερα νηπιαγωγεία. Το ένα κενό στα πρωινά αφορά το Νηπιαγωγείο Εμπάρου, το οποίοι είναι κλειστό, λόγω άδειας επαπειλούμενης κύησης της εκπαιδευτικού από 8 Ιανουαρίου 2016.
Οι τελευταίες πέντε προσλήψεις στην ειδικότητα δασκάλων πραγματοποιήθηκαν στις 18 Ιανουαρίου 2016. Από αυτούς παρουσιάστηκαν οι τρεις εκπαιδευτικοί με μία εκπαιδευτικό να ζητάει άδεια λοχείας. Βλέπετε, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι σημαντικά, γιατί είναι ζωντανός οργανισμός η εκπαίδευση.
Τα κενά στα δημοτικά σχολειά του Νομού σας είναι δέκα τέσσερα στα πρωινά και εννέα στα ολοήμερα. Για την παράλληλη στήριξη μαθητών για το σχολικό έτος 2015-2016 έχουν εγκριθεί και ανανεωθεί ογδόντα τρία αιτήματα μαθητών δημοτικού σχολείου, είκοσι δύο αιτήματα νηπίων για τους οποίους απαιτούνται, σύμφωνα με την πρόταση του ΚΕΔΔΥ, εκατόν εβδομήντα δύο δάσκαλοι, ειδικής αγωγής εκπαιδευτικοί και είκοσι νηπιαγωγοί ειδικής αγωγής. Διορίστηκαν και ανέλαβαν για τις ανάγκες παράλληλης στήριξης εκατόν δέκα δάσκαλοι και πέντε νηπιαγωγοί. Απαιτούνται ακόμη για τις συγκεκριμένες παράλληλες εξήντα δύο δάσκαλοι και δέκα πέντε νηπιαγωγοί.
Θα ήθελα να κάνω μία παρένθεση: Βρισκόμαστε μπροστά σε μία συνολική επανεξέταση του συστήματος της παράλληλης στήριξης, προκειμένου να προχωρήσουμε στην αρχή της συμπερίληψης και της συνεκπαίδευσης και να μη δημιουργούνται απόψεις «σχολείων γκέτο» ή απόψεις που δεν λαμβάνουν υπ’ όψιν συνολικά την ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στο σχολικό σύστημα.
Τελειώνοντας, θέλω να πω ότι τα εναπομείναντα κενά στα τμήματα ένταξης του Νομού σας είναι πέντε στα δημοτικά σχολεία και κανένα στα νηπιαγωγεία. Κενά ειδικοτήτων σε ώρες στα μη αναμορφωμένα δημοτικά σχολεία του Νομού σας υπάρχουν, δυστυχώς, σε ειδικότητες που πλεονάζουν, όπως –προσέξτε- σε γυμναστές, γαλλικής φιλολογίας, αγγλικής φιλολογίας. Είναι φοβερό αυτό που συμβαίνει. Σε πλεονάζον προσωπικό έχουμε κενά ειδικοτήτων. Εκεί παραπέμπω στην αρχική τοποθέτηση μου, στο θέμα των πλασματικών κενών.
Ελπίζω από τον Σεπτέμβριο και με τη δική σας βοήθεια, που έχετε μία εμπειρία αλλά και των συναδέλφων σας…
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Δεν έχω να προσθέσω κάτι. Είναι χρήσιμες οι προτάσεις που κάνατε. Θα τις ερευνήσουμε. Βοηθούν και κρατώ την προσπάθεια τη δική σας, την προσφορά και τη διάθεση να υπάρξει μία συναινετική αντιμετώπιση του θέματος των διορισμών, του τρόπου διορισμών στην εκπαίδευση.
Σας ευχαριστώ.