ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ UNESCO
Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων παρακολουθεί τις πολιτικές στα θέματα εκπαίδευσης της UNESCO, και συμμετέχει σε προγράμματα, πρωτοβουλίες, μελέτες και έρευνες του οργανισμού και εκπροσωπείται στην Επιτροπή για την Εκπαίδευση η οποία συνέρχεται κατά τη Γενική Διάσκεψη (υπερσύνδεσμος).
Οι βασικότεροι άξονες του έργου της UNESCO για την εκπαίδευση, στις οποίες συμμετέχει το Υπουργείο Παιδείας είναι οι παρακάτω:
α. Στόχος 4 για την Εκπαίδευση και υποστόχοι
Στην UNESCO έχει ανατεθεί να ηγηθεί της Ατζέντας της Παγκόσμιας Εκπαίδευσης 2030 μέσω του Στόχου 4 (SDG4). Το έργο της περιλαμβάνει ποιοτική εκπαιδευτική ανάπτυξη από την προσχολική ηλικία έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση και πέραν αυτής. Το Υ.ΠΑΙ.Θ στηρίζει το έργο αυτό με τη συμμετοχή της ηγεσίας σε υπουργικές συναντήσεις οι οποίες διεξάγονται σε διεθνές επίπεδο και κατά τις οποίες λαμβάνονται αποφάσεις για σημαντικά εκπαιδευτικά θέματα (όπως οι Global Education Meetings/GEM), την εισαγωγή σε εθνικό επίπεδο θεμάτων όπως η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ESD) και η Εκπαίδευση για την Παγκόσμια Ιδιότητα του Πολίτη (GCED).
γ. Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη “ESD for 2030”
H Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ) είναι ένας τομέας τον οποίο δραστηριοποιείται ιδιαίτερα ο διεθνής οργανισμός. Από το 2015-2020 το πλαίσιο υλοποίησης της ΕΑΑ ήταν το Παγκόσμιο Πρόγραμμα Δράσης που είχε αναπτύξει η UNESCO μαζί με τα κράτη-μέλη. Το 2021 στην Παγκόσμια Διάσκεψη με τη θεματική αυτή ανακοινώθηκε το νέο πλαίσιο “ESD for 2030” καθώς και ο οδοδείκτης (roadmap) για την υλοποίηση του. Το Υ.ΠΑΙ.Θ είχε συμμετάσχει στη διαμόρφωση του εν λόγω οδηγού (https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802.locale=en ).
δ. Δίκτυο Συνδεδεμένων Σχολείων της UNESCO (Associated schools network/ASPnet)
Πρόκειται για ένα Παγκόσμιο Δίκτυο σχολείων της UNESCO το οποίο ιδρύθηκε το 1953. Αριθμεί 12.000 σχολικές μονάδες σε 182 χώρες. Σε κάθε χώρα υπάρχει Εθνικός Συντονιστής. Στην Ελλάδα το Δίκτυο έχει αναπτυχθεί και συντονίζεται από το Υ.ΠΑΙ.Θ από το 2003.
Τα σχολεία-μέλη του ελληνικού δικτύου συμμετέχουν σε πιλοτικά προγράμματα (Ολιστική Σχολική Προσέγγιση για την Κλιματική Αλλαγή, Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά στην τυπική Εκπαίδευση), διεθνείς εκστρατείες (Trash Hack) και διαγωνισμούς καθώς και σε διεθνείς εκδηλώσεις (Global Students Forum). Τα προγράμματα και οι δράσεις των σχολείων μελών βασίζονται στη Στρατηγική του Δικτύου η οποία περιλαμβάνει τρεις προτεραιότητες: Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, Εκπαίδευση για την Παγκόσμια Ιδιότητα του Πολίτη, Διαπολιτισμική Μάθηση και Πολιτιστική Κληρονομιά. Σε εθνικό επίπεδο η αρμόδια υπηρεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ διοργανώνει εκδηλώσεις διάχυσης και επιμόρφωσης καθώς και δράσεις όπως το ετήσιο Μαθητικό Συμπόσιο.
β. Μελλοντικές Όψεις της Εκπαίδευσης (Futures of Education)
Πρόκειται για μια παγκόσμια πρωτοβουλία με στόχο να οραματιστούμε εκ νέου πώς η γνώση και η μάθηση μπορούν να διαμορφώσουν το μέλλον της ανθρωπότητας και του πλανήτη. Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας εκδόθηκε από την UNESCO Έκθεση με τίτλο “Reimagining our futures together: a new social contract for education”, η οποία συντάχθηκε από ανεξάρτητη Διεθνή Επιτροπή μετά από παγκόσμια διαβούλευση. Η εν λόγω Έκθεση θεωρείται θεμέλιος λίθος για την εκπαίδευση σήμερα, όπως υπήρξε η Έκθεση Ντελόρ. Το Υ.ΠΑΙ.Θ. συνέβαλε στη σύνταξη της Έκθεσης με την υποβολή απόψεων μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών (https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707).
Χρήσιμοι Σύνδεσμοι