ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Το Υπουργείο εκπροσωπείται στην Επιτροπή Παιδείας του Συμβουλίου της Ευρώπης (Steering Committee for Education (CDEDU) που συνεδριάζει δύο φορές το χρόνο και επιβλέπει το πρόγραμμα για την εκπαίδευση του Διεθνούς Οργανισμού.
Τα βασικά στοιχεία του προγράμματος είναι τα εξής:
Α. Πανευρωπαϊκή πλατφόρμα ETINED
Η Πανευρωπαϊκή πλατφόρμα για την Ηθική, τη Διαφάνεια και την Ακεραιότητα στην Εκπαίδευση του Συμβουλίου της Ευρώπης (https://www.coe.int/en/web/ethics-transparency-integrity-in-education) έχει ως σκοπό τη συλλογή και ανταλλαγή πληροφοριών και καλών πρακτικών σχετικά με θέματα αρχών ηθικής, διαφάνειας και δεοντολογίας και την ανάπτυξη σχετικής εμπειρογνωμοσύνης. Απώτερη επιδίωξη είναι η περαιτέρω καλλιέργεια της δημοκρατικής κουλτούρας και της συμμετοχής σε αυτήν των κρατών-μελών, με βάση τις αρχές της διαφάνειας, της δικαιοσύνης και της ισότητας.
Στο ETINED συμμετέχουν εκπρόσωποι από όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Συνθήκης και ειδικοί στα θέματα αυτά. Το Υ.ΠΑΙ.Θ. συμμετέχει στις τακτικές συνεδριάσεις των κρατών-μελών μέσω των ορισμένων εκπροσώπων του, καθώς και σε έκτακτες συναντήσεις, έρευνες και άλλες δράσεις.
Β. Πιλοτικό πρόγραμμα ΡΟΜΑΝΙ
Το Υ.ΠΑΙ.Θ. συμμετέχει επίσης στην πιλοτική εφαρμογή, σε μικρό αριθμό σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας μας, του προγράμματος του Συμβουλίου της Ευρώπης με την ονομασία ΡΟΜΑΝΙ (ROMANI), μαζί με τη Σλοβακία και τη Σλοβενία. To πρόγραμμα αφορά την προσπάθεια καλύτερης ένταξης στην εκπαίδευση μαθητών Ρομά, μέσω της χρήσης και της δικής τους γλώσσας και πολιτισμού και της γνωριμίας αυτών στους συμμαθητές τους και το σχολείο, με βάση τις αρχές του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Γ. Ευρωπαϊκό Διαβατήριο Προσόντων Προσφύγων EQPR
To πρόγραμμα για την αναγνώριση των ακαδημαϊκών προσόντων των προσφύγων του Συμβουλίου της Ευρώπης (European Qualifications Passport for Refugees) βασίζεται σε μία μεθοδολογία που είναι κατάλληλη για την αξιολόγηση των ακαδημαϊκών προσόντων των προσφύγων, ακόμα και όταν αυτά δεν είναι δυνατόν να αποδειχθούν επαρκώς, βάσει εγγράφων. Η διαδικασία αξιολόγησης συμπεριλαμβάνει τη συμπλήρωση σχετικού ερωτηματολογίου και συνέντευξη από εξουσιοδοτημένους αξιολογητές (https://www.coe.int/en/web/education/recognition-of-refugees-qualifications). Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα από την πιλοτική του κιόλας φάση το 2016 ενώ έχει αναγνωριστεί από το διεθνή οργανισμό η σημαντική συμβολή της στην ανάπτυξη και εδραίωση του προγράμματος.
Δ. Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών
Πρόκειται για μια «Διευρυμένη Μερική Συμφωνία» του Συμβουλίου της Ευρώπης, με έδρα το Graz της Αυστρίας, στην οποία σήμερα συμμετέχουν συνολικά τριάντα πέντε (35) κράτη-μέλη. (https://www.ecml.at/Home/tabid/59/language/en-GB/Default.aspx ). Η χώρα μας συγκαταλέγεται στα ιδρυτικά του μέλη.
Αποστολή του Οργανισμού είναι να συμβάλει στην προώθηση της ποιοτικής γλωσσικής εκπαίδευσης στα κράτη-μέλη του, παρέχοντάς τους την εμπειρογνωμοσύνη για να υιοθετήσουν τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, καθώς και τεχνογνωσία και επιμόρφωση για τους εκπαιδευτικούς ξένων γλωσσών και άλλα αρμόδια στελέχη της εκπαίδευσης, με βάση τις βασικές αρχές του Συμβουλίου της Ευρώπης και τις σύγχρονες ανάγκες της γλωσσικής εκπαίδευσης.
Η χώρα μας εκπροσωπείται σε όλα τα όργανα διοίκησης του Ευρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών: Το Προεδρείο (Bureau), το Διοικητικό Συμβούλιο (Governing Board), τις Αρχές Ορισμού (Nominating Authorities) των εκπαιδευτικών αρχών κάθε κράτους-μέλους που διοργανώνουν σεμινάρια στη χώρα τους και επιλέγουν μεμονωμένους υποψηφίους που συμμετέχουν σε επιμορφωτικά σεμινάρια στην έδρα του, καθώς και τα Σημεία Επαφής (Contact Point). https://www.ecml.at/Aboutus/MemberStateRepresentation/GoverningBoard/tabid/3006/Default.aspx
Με το συντονισμό του Υ.ΠΑΙ.Θ έχουν διοργανωθεί στην Ελλάδα από διάφορους φορείς και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα πάνω από 20 επιμορφωτικά σεμινάρια και έχουν επιμορφωθεί περισσότεροι από 1000 εκπαιδευτικοί.
Ε. ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ (OBSERVATORY ON HISTORY TEACHING IN EUROPE)
Το Παρατηρητήριο για τη διδασκαλία της Ιστορίας στην Ευρώπη» (https://www.coe.int/en/web/observatory-history-teaching) ιδρύθηκε στις 21.10.2020 με σκοπό την προώθηση προώθηση πρακτικών με τις οποίες ενθαρρύνεται η διδασκαλία και μάθηση της Ιστορίας σύμφωνα με τις αξίες του Συμβουλίου, όπως αυτές εκφράζονται στα σχετικά καταστατικά έγγραφα του Οργανισμού.
Το Υ.ΠΑΙ.Θ. συμμετέχει στις εργασίες του μέσω των ορισμένων εκπροσώπων του στο Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο εγκρίνει εκλέγει το Προεδρείο (Bureau) το ετήσιο και μεσοπρόθεσμο πλαίσιο προγράμματος του Παρατηρητηρίου και παρακολουθεί την εφαρμογή του, επιβλέπει τη διαχείριση των οικονομικών του Παρατηρητηρίου, διορίζει το Επιστημονικό/Συμβουλευτικό Συμβούλιο, εγκρίνει τον κατάλογο εμπειρογνωμόνων και συμβούλων οι οποίοι θα πραγματοποιούν μελέτες του Παρατηρητηρίου, κ.λπ.