Στον Βαγγέλη Παπαδημητρίου.
Προσωπικά κ. Μπαλτά, δεν με ενόχλησε καθόλου στη ζωή μου, που τελείωσα δημόσιο πρότυπο σχολειο. Γιατί είστε εναντίον; Δεν είναι κακό να είναι κάποιος άριστος μαθητής...
Δεν διαφωνώ καθόλου. Εγώ, όμως, θέλω όλα τα σχολεία της χώρας να είναι σχολεία άριστα. Προσωπικά, οραματίζομαι, ένα μεγάλο δημόσιο σχολείο, που θα είναι αν θέλετε «πρότυπο» και θα δίνει τις δυνατότητες σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως οικονομικών δυσκολιών, καταγωγής και δυνατοτήτων να μετέχουν και να αρπάζουν κυριολεκτικά τη μάθηση. Ονειρεύομαι ένα δημόσιο σχολείο που οι μαθητές θα χαίρονται να μετέχουν και όχι να μισούν ή να βαριούνται. Τα σημερινά πρότυπα ή πειραματικά είναι περίπου 60 σε όλη τη χώρα. Στα πειραματικά, πρέπει να δοκιμάζονται πρότυπες μέθοδοι διδασκαλίας, να υπάρχουν καθηγητές με αυξημένα προσόντα που θα εναλλάσσονται και δεν θα είναι μόνιμοι σε αυτά για να μεταφέρουν τις γνώσεις τους. Αλλά με ενδιαφέρει κατά κύριο λόγο το σύνολο των δημοσίων σχολείων της χώρας που πολλά από αυτά αντιμετωπίζουν τραγικές συνθήκες. Προφανώς δεν είμαι κατά ούτε των πρότυπων ούτε των πειραματικών σχολείων. Αντίθετα. Όλοι έχουμε ικανότητες. Κανείς για μένα και μάλιστα σε αυτές τις ηλικίες δεν είναι ανίκανος. Ενώ υπάρχουν και αναδεικνύονται κυριολεκτικά άριστοι μαθητές που προέρχονται από υποβαθμισμένα σχολεία.
Πως θα λειτουργούν του χρόνου τα λεγόμενα πρότυπα σχολεία;
Σε όλα τα πειραματικά θα γίνει κλήρωση σύμφωνα με τους υπάρχοντες κανόνες. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, θα σταλούν και οι οδηγίες. Και όχι την τελευταία στιγμή. Σε κάποια από τα σημερινά πρότυπα-πειραματικά, αυτά που ονομάσαμε «ιστορικά», σε συνεργασία με το σύλλογο καθηγητών και γονέων, αν θέλουν να υπάρξουν εξετάσεις, θα γίνουν εξετάσεις. Θέλω, όμως, να ξεκαθαρίσω κάτι. Με όλη αυτή την ιστορία που τη θεωρώ υπερβολική κανείς δεν έμαθε ότι διορίστηκαν 400 αναπληρωτές καθηγητές και πως διώχτηκαν από την εκπαίδευση καθηγητές που βρέθηκαν με πλαστά πτυχία! Δεν υποτιμώ το ένα ζήτημα, τονίζω, όμως, ότι την ίδια στιγμή γίνεται μια γιγαντιαία δουλειά παντού. Δεν έχουμε μάθει στην αριστερά, να αυτοδιαφημιζόμαστε και αυτό, ίσως να είναι πρόβλημα.
Κουράστηκα κ. Μπαλτά, να βλέπω εισαγωγικές εξετάσεις για το πανεπιστήμιο. Για τέσσερις ημέρες να κρίνεται το μέλλον μου;
Συμφωνώ, απολύτως. Όλο το σύστημα δουλεύει μόνον για τις εισαγωγικές εξετάσεις λες και πρόκειται για πόλεμο. Σε πρώτο επίπεδο θα αποσυνδεθεί το λύκειο από τα πανεπιστήμια. Θα αποκτήσουν τα λύκεια αυτόνομο ρόλο και άξιο πτυχίο ανεξαρτήτως αν μετά αν θελήσουν να περάσουν ή όχι στα πανεπιστήμια. Η τελευταία τάξη του λυκείου και η το πρώτο έτος μπορεί να έχουν πολλά κοινά. Δεν μου αρέσει το λύκειο να είναι ένα κακό φροντιστήριο για το πανεπιστήμιο. Και για τον μαθητή και για τον δάσκαλο που νιώθει εξαιρετικά εγκλωβισμένος.
Θα ανακοινώσετε άνευ εξετάσεων εισαγωγή; Και μετά ξεκαθάρισμα εντός;
Αν, αυτή τη στιγμή ανοίξουν για όλους τα πανεπιστήμια, τότε η ιατρική θα έχει δέκα χιλιάδες φοιτητές και άλλες σχολές θα είναι κενές. Σας αποκαλύπτω πως ήδη σχεδιάζουμε το μεγάλο επόμενο βήμα. Υπάρχει η σκέψη αλλά προσέχει η αναμόρφωση
του λυκείου. Σε δυο χρόνια θα είμαστε έτοιμοι να αλλάξουμε ριζικά και ουσιαστικά την μέθοδο εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
Πολλοί σας κατηγορούν ότι καθυστερείτε. Όλα τελικά εξαρτώνται από την διαπραγμάτευση;
Όχι. Αλλά αν δεν υπάρχει προσωπικό τότε για ποια αλλαγή να μιλήσω. Σε κάποια πανεπιστήμια, καθηγητές που είναι συνταξιούχοι πηγαίνουν και εργάζονται εθελοντικά. Σε κάποια σχολεία η κατάσταση είναι δραματική. Δεν σχετίζεται αποκλειστικώς με τα μνημόνια αλλά σχετίζονται με θέματα υλικής δυνατότητας του σχολείου. Δεν περιμένω όμως, το ένα για να προχώρησε στο άλλο. Αρχίζουμε από αυτή τη στιγμή. Καταθέτουμε ένα πολυνομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις μικρού βεληνεκούς που να ξεμπλοκάρουν πράγματα στη λειτουργία λυκείου και πανεπιστημίου και παράλληλα λειτουργούν ήδη ομάδες μελέτης για όλες τις βαθμίδες που σε λιγότερο από ένα χρόνο να είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε τις μεγάλες αλλαγές. Και πάντα ύστερα από διαβούλευση. Έτσι ώστε να κατατεθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο νόμου.
Πρέπει, όμως, όπως αντιλαμβάνεστε και εσείς να προχωρήσετε γρήγορα
Είμαστε καταδικασμένη σαν κυβέρνηση να πετύχουμε και μάλιστα τώρα. Η έννοια του πολιτικού χρόνου είναι όμως παρεξηγήσιμη. Το ¨τώρα¨ μπορεί να είναι σε μια ώρα, σε μια ημέρα σε ένα μήνα. Δεν ζητώ πίστωση χρόνου από τους γονείς και τους δασκάλους. Ζητώ να κρίνομαι από το έργο μου. Δεν μου αρέσει να λαϊκίζω. Θέλω να ανακοινώνω όταν θα είμαι έτοιμος. Και πολύ σύντομα θα είμαι. Όλοι θα ωριμάσουμε μέσα από τις νέες συνθήκες. Επαναλαμβάνω δεν ζητάω περίοδο χάριτος! Δεν έχω το δικαίωμα και το ξέρω πολύ καλά. Άλλο η ανυπομονησία και άλλο οι μεγάλες αλλαγές. Για παράδειγμα το να ανακοινώσω αύριο την ελεύθερη εισαγωγή στα πανεπιστήμια, δεν λύνω το πρόβλημα. Και ίσως να το γιγαντώσω. Αν, όμως δοθεί μια ριζική λύση και στην αναμόρφωση του λυκείου, τότε θα έχουμε πετύχει διαλύοντας μια γάγγραινα δεκαετιών. Το ¨τώρα¨ σε αυτή την περίπτωση θα έχει οριστεί με βάση το χρόνο ή την αποτελεσματικότητα του σχεδιασμού;
Εκλογές εκ νέου ή δημοψήφισμα;
Ένας μήνας δεν έχει περάσει καλά-καλά. Θα ξαναπάμε σε εκλογές; Υπάρχει μια ισχυρή νωπή εντολή που είχε και δημοψηφισματικό χαρακτήρα. Η χώρα βρίσκεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Είμαστε σε μια διαπραγμάτευση εξαιρετικά σκληρή. Όχι με τους λαούς αλλά με τις κυβερνήσεις. Σε αυτή τη περίοδο χρειάζεται συστράτευση. Η κοινωνία μας δίνει την ανοχή της θετικά. Ενεργητικά. Η συστράτευση είναι προϋπόθεση να πετύχει η διαπραγμάτευση. Διαπιστώνουμε ότι σήμερα, για πρώτη φορά, διεξάγεται στην Ευρώπη μια συζήτηση μπροστά στα μάτια όλων των λαών. Μαθαίνουμε ακόμη και το τι γίνεται πίσω από τις κλειστές πόρτες ή τους ψιθύρους στο μέσον ενός χαιρετισμού. Επί πέντε χρόνια απλώς μας ανακοίνωναν αποφάσεις. Γιατί εκλογές τώρα;
Υπάρχουν, όμως φωνές που αντιδρούν και μάλιστα στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο ελληνικός λαός νιώθει την ανάγκη να αλλάξουν όλα στη ζωή του, μέσα σε ένα μήνα. Αν είναι δυνατόν και σε μια ημέρα. Και εγώ το θέλω. Θέλω να τα αλλάξω όλα στο υπουργείο αλλά γνωρίζω πως αν αρχίσω να διαφωνώ με την οποιαδήποτε μικρή ή μεγάλη λεπτομέρεια του συμφώνου-γέφυρα, τότε το μόνο που θα καταφέρω είναι να προσδώσω ένα ακόμη ισχυρό όπλο στην απέναντι πλευρά. Συστρατεύομαι δεν σημαίνει ότι διαγράφω τις διαφωνίες μου. Μελετώ τον πολιτικό χρόνο και αξιολογώ τη στιγμή. Είναι τώρα η στιγμή να πυροβολήσω τη κυβέρνηση και, μάλιστα, εκ των έσω; Προσωπικώς θεωρώ πως όχι. Τώρα είναι η στιγμή να αντιμετωπίσω την ανθρωπιστική κρίση και να βελτιώσω τις συνθήκες ζωής. Το θεωρείτε λίγο αυτό; Και το ερώτημα μου δεν είναι ρητορικό. Η πολιτική απάντηση στο ερώτημα αυτό, είναι το κυβερνητικό έργο. Τα υπόλοιπα θα έχουμε την ευκαιρία να τα κουβεντιάσουμε. Δόξα σοι ο θεός στην αριστερά, ξέρουμε να κουβεντιάζουμε και να προχωράμε...