14 06 16 filis

14-06-16 Τα ΣΔΕ θα ανοίξουν χωρίς να επαναληφθούν τα προβλήματα του παρελθόντος

Τη διαβεβαίωσή του έδωσε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης για την απρόσκοπτη λειτουργία των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του ΚΚΕ κ. Συντυχάκη για τη λειτουργία τους.

«Κύριε συνάδελφε, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν και θα αποδειχθεί τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο ότι τα ΣΔΕ θα ανοίξουν και δεν θα επαναληφθούν τα προβλήματα του παρελθόντος, τουλάχιστον στην έκταση που γνωρίζουμε» τόνισε ο Νίκος Φίλης, εξαίροντας τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας για την κοινωνική προσφορά που επιτελούν καθώς προσφέρουν μοναδική διέξοδο σε χιλιάδες ανθρώπους που επιθυμούν να επανέλθουν στη διαδικασία της μάθησης, να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες και να αποκτήσουν περισσότερες δυνατότητες πρόσβασης στην αγορά εργασίας.

Στην απάντησή του ο Νίκος Φίλης αναφέρθηκε σε θέματα που αφορούν το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων, στο θέμα του εθελοντισμού των ΣΔΕ, ενώ για την μετακίνηση των εκπαιδευομένων ο Υπουργός υπογράμμισε ότι υπάρχει σχετική πρόβλεψη κάλυψης εξόδων στο πρόγραμμα που αφορά στα ΣΔΕ και το οποίο υλοποιεί το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης, το ΙΝΕΔΙΒΙΜ.

 

Ακολουθεί αναλυτικά η απάντηση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων:

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε συνάδελφε, θέλω να θεωρήσετε δεδομένο το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και την κοινωνική προσφορά που επιτελούν. Είναι θεσμός που προσφέρει μοναδική διέξοδο σε χιλιάδες ανθρώπους που επιθυμούν να επανέλθουν στη διαδικασία της μάθησης, να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες και να αποκτήσουν περισσότερες δυνατότητες πρόσβασης στην αγορά εργασίας.

Πιο σημαντική διάσταση στην προσφορά των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας είναι αυτή που έχει να κάνει με τη λειτουργία τέτοιων σχολείων στα σωφρονιστικά καταστήματα της χώρας. Παρά το σπουδαίο εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο που παράγεται στα ΣΔΕ, στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, υφίστανται πράγματι προβλήματα τα οποία ταλαιπωρούν και τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται εκεί, αλλά και όσους νέους φοιτούν. Με απόφαση που εξέδωσα τον περασμένο μήνα, στις 17 Μαΐου 2016, καταργείται η εξάμηνη παράταση του πρώτου και δεύτερου κύκλου σπουδών των ΣΔΕ και το διδακτικό έτος ολοκληρώνεται τον Ιούνιο του 2016, τώρα, με ελάχιστες περιπτώσεις δε -αυτό είναι η εξαίρεση- που λειτουργούν σε καταστήματα κράτησης, για τα οποία το διδακτικό έτος παρατείνεται για ένα εξάμηνο μετά από σχετικό αίτημα των εκπαιδευομένων.

Για τη μετακίνηση των εκπαιδευομένων -έχετε διατυπώσει σχετική ερώτηση- υπάρχει σχετική πρόβλεψη κάλυψης εξόδων στο πρόγραμμα που αφορά στα ΣΔΕ και το οποίο υλοποιεί το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης, το ΙΝΕΔΙΒΙΜ.

Κατόπιν της υπαγωγής των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΙΝΕΔΙΒΙΜ έχουν προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να υπάρξει η κατάλληλη παραμετροποίηση του πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης και παρακολούθησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου στη βάση των νέων απαιτήσεων ασφάλιση, ΙΚΑ κ.λπ. Το πληροφοριακό σύστημα των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ήδη σε λειτουργία.

Αναφορικά με τις συμβάσεις έργου των ωρομισθίων εκπαιδευτικών που παρέχουν τις υπηρεσίες τους στα ΣΔΕ, σας ενημερώνω ότι ολοκληρώνεται η διαδικασία σύναψης συμβάσεων. Μέσω πληροφοριακού συστήματος θα γίνεται η εξαγωγή της σύμβασης και των απαιτούμενων δικαιολογητικών και κατόπιν η έγκριση των σχετικών πιστώσεων από την ειδική υπηρεσία διαχείρισης, θα καταβληθούν τα δεδουλευμένα κ.λπ.

Άφησα τελευταίο ένα θέμα το οποίο θίγετε στην ερώτησή σας, το θέμα του εθελοντισμού. Μάλιστα, μιλάτε για μανδύα εθελοντισμού στην απλήρωτη εργασία. Κοιτάξτε, υπάρχει η υπουργική απόφαση του 2014 που καθορίζει τους όρους του εθελοντισμού, πώς δηλαδή μπορούν να προσφέρουν διδακτικό έργο εθελοντές εκπαιδευτικοί που έχουν ευαισθητοποιηθεί στη φιλοσοφία για το πρόγραμμα των ΣΔΕ. Οι εθελοντές εκπαιδευτές δεν υποκαθιστούν το διδακτικό έργο του καθ’ ύλην αρμόδιου εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά αξιοποιούνται κυρίως για τον εμπλουτισμό του εκπαιδευτικού προγράμματος των ΣΔΕ προς όφελος των εκπαιδευομένων, όπως γίνεται και στις περιπτώσεις εκπαιδευτών άλλων ειδικοτήτων, καλλιτεχνών και επιστημόνων.

Στις περιπτώσεις καθυστέρησης πρόσληψης των ωρομισθίων και εφόσον αξιοποιηθούν εθελοντές εκπαιδευτικοί, οι εθελοντές σταματούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου μόλις προσληφθούν οι ωρομίσθιοι. Επομένως, η ανάθεση ωρών διδασκαλίας δεν γίνεται εις βάρος των ωρομισθίων. Αντιθέτως, η αξιοποίηση των εθελοντών εκπαιδευτικών γίνεται αποκλειστικά και μόνο προς όφελος των εκπαιδευομένων, για να μην χάσουν, εξαιτίας των καθυστερήσεων, τη δεύτερη ευκαιρία που τους προσφέρουν τα ΣΔΕ.

Κύριε συνάδελφε, απευθύνομαι σ’ έναν Βουλευτή της Αριστεράς, του ΚΚΕ, είναι μακρά η παράδοση της Αριστεράς στην κοινωνική προσφορά και στον εθελοντισμό. Πιστεύω ότι και εσείς δεν θα έχετε αντίρρηση και σήμερα στις δυσκολίες που ζούμε ως κοινωνία, στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πολλά παιδιά από λαϊκά στρώματα, να αξιοποιήσουμε αυτή τη μακρά παράδοση κοινωνικής προσφοράς και εθελοντισμού και να πείσουμε με την πράξη μας ότι η αλληλεγγύη δεν είναι μια κενή περιεχομένου λέξη, αλλά είναι μια χειροπιαστή πολιτική δύναμη.

Ευχαριστώ.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ.

Κύριε συνάδελφε, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν και θα αποδειχθεί τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο ότι τα ΣΔΕ θα ανοίξουν και δεν θα επαναληφθούν τα προβλήματα του παρελθόντος, τουλάχιστον στην έκταση που γνωρίζουμε.

Αναφερθήκατε σε ορισμένα ζητήματα, τα οποία είναι ουσιαστικά και αν θέλετε διαφοροποιούν την κοινωνική φιλοσοφία και μεταξύ μας απ’ ό,τι φαίνεται και στον χώρο της Αριστεράς.

Το θέμα του εθελοντισμού. Δεν υποκαθιστούν οι εθελοντές εκπαιδευτικοί τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς. Δεν εξαναγκάζεται ο εθελοντής εκπαιδευτικός συνταξιούχος ή όχι να πάει να κάνει μάθημα στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Το επιλέγει μόνος του ως στοιχείο κοινωνικής προσφοράς.

Το ξαναλέω: Δεν εξαναγκάζεται. Το επιλέγει ως στοιχείο κοινωνικής προσφοράς και κοινωνική προσφορά δεν είναι ο αγώνας, πολύ περισσότερο η συνθηματολογία στις διάφορες κινητοποιήσεις. Κοινωνική προσφορά είναι και αυτή η έμπρακτη πράξη αλληλεγγύης. Να μπορείς να προσφέρεις μέσα από κοινωνικά φροντιστήρια ή μέσα από άτυπη εκπαίδευση, όπως είναι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, συγκεκριμένη βοήθεια στους ανθρώπους που την έχουν ανάγκη.

Συνεπώς, δεν δέχομαι τη μομφή ότι οι άνθρωποι που θέλουν και δεν εξαναγκάζονται να προσφέρουν βοήθεια στους ενήλικες που φοιτούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας τρώνε τη δουλειά κάποιου άλλου. Δεν τρώνε κανενός τη δουλειά, γι’ αυτό λέω όταν έρχονται οι ωρομίσθιοι είναι σαφές ότι οι άνθρωποι αυτοί περιορίζονται, αντιθέτως δίνουν μια χειροπιαστή εικόνα τι σημαίνει κοινωνική αλληλεγγύη από το σύνολο της κοινωνίας και όχι στενά από το κράτος σε αυτούς τους ανθρώπους που φοιτούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.

Δεύτερο θέμα. Δεν συμφωνώ μαζί σας ότι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας είναι στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης. Δεν είναι τυπική εκπαίδευση, είναι άτυπη εκπαίδευση. Διά βίου λέτε. Ποιο είναι το κακό του διά βίου; Δεν είναι ακριβώς διά βίου, αλλά ποιο είναι το κακό της διά βίου εκπαίδευσης; Είναι προφανώς Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας για ηλικίες που αναφέρατε, για κοινωνικές κατηγορίες από λαϊκά στρώματα που αναφέρατε και για κοινωνικές κατηγορίες φυλακισμένου για παράδειγμα. Προφανώς χρειάζεται ένα ειδικό μάθημα, ένα ειδικό πρόγραμμα γι’ αυτές τις περιπτώσεις των ανθρώπων. Δεν είναι, επαναλαμβάνω, η τυπική εκπαίδευση. Και το «μαθαίνω να μαθαίνω» είναι και αυτό ψόγος; Υπάρχει κάποιος ψόγος γι’ αυτό το πράγμα; Το «μαθαίνω να μαθαίνω» είναι μια πρακτική παιδαγωγική σήμερα σε ολόκληρο τον κόσμο. Μαθαίνουν όχι μόνο για να μαθαίνουν, γιατί υπάρχει θέμα δεξιοτήτων και θέμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας, μαθαίνουν για να μπορούν να κάνουν κάποια δουλειά μετά, όταν βγουν από τη φυλακή ή όταν αναγκαστούν από τη ζωή να προχωρήσουν σε κάποιες επιλογές.

Τελειώνοντας, θέλω να σας διαβεβαιώσω και πάλι ότι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας θα λειτουργήσουν όπως προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο και θα λειτουργήσουν κατά το δυνατόν γρηγορότερα και καλύτερα.

Σας ευχαριστώ.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Για τη χρηματοδότηση δεν μας είπατε.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ισχύουν αυτά που έχουμε αναφέρει εξαντλητικά με ανακοινώσεις.

ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΟΙΝΟΥ

Η είσοδος του κοινού στο κτήριο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επιτρέπεται καθημερινά κατά τις ώρες 12.00-15.00. Η είσοδος των Δικηγόρων στο κτήριο επιτρέπεται ελεύθερα με την επίδειξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας κάθε εργάσιμη ημέρα και ώρα χωρίς κανέναν χρονικό ή άλλο περιορισμό. Η είσοδος του κοινού στα γραφεία του Κεντρικού Πρωτοκόλλου και στο Γραφείο Ενημέρωσης Πολιτών επιτρέπεται καθημερινά κατά τις ώρες 9.00-15.00. Η εξυπηρέτηση του κοινού πραγματοποιείται βάσει των παγίων ισχυουσών διατάξεων. Για την αποφυγή συνωστισμού εντός του εσωτερικού χώρου εξυπηρέτησης και αναμονής του κοινού, η εξυπηρέτησή του δύναται να πραγματοποιείται κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού.

Σε κάθε περίπτωση για την διευκόλυνση του κοινού αλλά και την ταχύτερη εξυπηρέτησή του, συνιστάται ιδιαίτερα η υποβολή αιτήσεων στο Κεντρικό Πρωτόκολλο μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου protocol@minedu.gov.gr ή της ηλεκτρονικής υπηρεσίας e-αίτηση, https://mydocs.minedu.gov.gr.

rss

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Ανδρέα Παπανδρέου 37, Μαρούσι, Τ.Κ. 151 80

ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΑ: Στον αριθμό 210 344 2000 (Στη θέση των τεσσάρων τελευταίων ψηφίων μπορούν να τοποθετηθούν τα τέσσερα ψηφία του εσωτερικού τηλεφώνου του γραφείου που σας ενδιαφέρει, ώστε να επικοινωνήσετε απ' ευθείας).

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ συμπληρώνοντας την φόρμα

Back to top