Απαντώντας στην Ερώτηση 1781/09-12-2015, την οποία κατέθεσαν οι Βουλευτές κ. κ. Σίμος Β. Κεδίκογλου, Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου και Νότης Μηταράκης σχετικά με τη διαδικασία επιλογής Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σας κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:
Το νομοθετικό πλαίσιο της διαδικασίας επιλογής των διευθυντών εκπαίδευσης έχει τεθεί με τις διατάξεις του Ν.4327/2015 ( Α΄50 ) όπως τροποποιήθηκαν, συμπληρώθηκαν και αντικαταστάθηκαν από τις διατάξεις του άρθρου 46 του ν.4351/2015 ( Α΄164 ).
Πιο συγκεκριμένα, τα κριτήρια επιλογής τίθενται από το άρθρο 18 του Ν.4327/2015 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 46 του ν.4351/2015 όπου ορίζεται ότι:
«1. Κριτήρια επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης αποτελούν: α) Η επιστημονική-παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου του υποψηφίου και τα συνυποβαλλόμενα αποδεικτικά στοιχεία, β) Η υπηρεσιακή κατάσταση, καθοδηγητική και διοικητική εμπειρία, όπως προκύπτει από στοιχεία του φακέλου του υποψηφίου, γ) Η συμβολή του υποψηφίου στο εκπαιδευτικό έργο, όπως προκύπτει από τις θέσεις στις οποίες έχει υπηρετήσει, καθώς και η προσωπικότητα και η γενική συγκρότηση του υποψηφίου που αποτιμώνται πρώτον στην περίπτωση των υποψηφίων Διευθυντών σχολικών μονάδων και Ε.Κ. κατά τη μυστική ψηφοφορία του συλλόγου διδασκόντων και δεύτερον στην περίπτωση των υποψηφίων υποδιευθυντών σχολικών μονάδων και Ε.Κ. και υποψηφίων υπευθύνων τομέων Ε.Κ. κατά τη μυστική ψηφοφορία του συλλόγου διδασκόντων. Τρίτον, στην περίπτωση των υποψηφίων Διευθυντών Εκπαίδευσης αποτιμώνται: α) κατά τη μυστική ψηφοφορία των Διευθυντών και υποδιευθυντών σχολικών μονάδων και Ε.Κ., των Προϊσταμένων νηπιαγωγείων και των Προϊσταμένων Δημοτικών Σχολείων και β) κατά την προφορική συνέντευξη ενώπιον του αρμόδιου συμβουλίου επιλογής του άρθρου 16 Α, όπως προστίθεται με το παρόν.
2. Οι υποψήφιοι κατατάσσονται στον οικείο πίνακα με βάση το άθροισμα των μονάδων τις οποίες συγκεντρώνουν κατά την αποτίμηση των παραπάνω κριτηρίων, σύμφωνα με τα επόμενα άρθρα…. Το σύνολο των μονάδων για τους υποψηφίους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ανέρχεται σε 53 και το σύνολο των μονάδων για τους υποψηφίους Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανέρχεται σε 51.»
Όπως είναι σαφές από τις ανωτέρω διατάξεις, έχουν τεθεί αντικειμενικά μετρήσιμα κριτήρια τα οποία αποτιμώνται βάσει του άρθρου 19 του ν.4327/2015, όπως τροποποιήθηκαν, συμπληρώθηκαν και αντικαταστάθηκαν από τις διατάξεις του άρθρου 46 του ν.4351/2015 ( Α΄164 ).
Επομένως, όσον αφορά στην εν λόγω διαδικασία επιλογής, κρίθηκε αναγκαίο να τροποποιηθεί το σύστημα επιλογής τους έτσι ώστε να επιλέγονται για τις ανωτέρω θέσεις, οι οποίες είναι μείζονος σημασίας για τη λειτουργία της εκπαίδευσης, οι πλέον κατάλληλοι για τη βέλτιστη εκπλήρωση των καθηκόντων τους ως διευθυντές εκπαίδευσης. Έτσι, πέραν από τη διατύπωση γνώμης από τα στελέχη των σχολικών μονάδων μέσω της διαδικασίας της μυστικής ψηφοφορίας, κρίθηκε σκόπιμο για την καλύτερη αποτίμηση της προσωπικότητας των υποψηφίων, να ενταχθεί η διαδικασία της συνέντευξης ενώπιον Περιφερειακών Συμβουλίων Επιλογής, τα οποία συστήνονται στην έδρα κάθε Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Τέλος, προβλέπεται σύστημα κάλυψης κενών και κενούμενων θέσεων Διευθυντών Εκπαίδευσης, το οποίο χαρακτηρίζεται από ταχύτητα, αμεσότητα και επάρκεια.